Podczas ostatniej sesji sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, która odbyła się 28 października w Olsztynie, radni zapoznali się z raportem o działalności Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. Spotkanie przyniosło zarówno optymistyczne dane o znaczeniu lotniska dla rozwoju regionu, jak i niepokojące informacje o jego kondycji finansowej.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury generuje ponad miliard złotych wartości dodanej dla regionu
Wiktor Wójcik, prezes zarządu spółki Warmia i Mazury, zaprezentował szczegółowe dane dotyczące funkcjonowania portu. Odwołując się do raportu „Wpływ polskich portów lotniczych na rozwój regionów”, przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR na zlecenie Polskich Portów Lotniczych, podkreślił, że w 2024 roku wpływ warmińsko-mazurskiego lotniska na gospodarkę województwa wyniósł aż 1,33 mld zł wartości dodanej brutto.
Lotnisko w Szymanach generuje miejsca pracy dla ponad 13 tysięcy mieszkańców regionu, a jego działalność wspiera lokalne przedsiębiorstwa, turystykę i handel. Z danych przedstawionych podczas sesji wynika, że na każdego mieszkańca Warmii i Mazur przypada ponad 200 zł dochodu generowanego dzięki funkcjonowaniu portu.
Inwestycje i ekologia. Port w Szymanach realizuje projekt „Flight Eco Center”
Prezes Wójcik zapowiedział kontynuację inwestycji w rozwój infrastruktury portu, w tym realizację strategicznego projektu „Flight Eco Center”. To unikatowe przedsięwzięcie w skali kraju i Europy ma połączyć nowoczesne technologie recyklingu i serwisu statków powietrznych z ideą zielonego lotnictwa.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury pełni także funkcję edukacyjną – współpracuje z lokalnymi szkołami i uczelniami, tworząc programy szkoleniowe dla przyszłych specjalistów branży lotniczej. Dzięki temu młodzież z regionu ma szansę zdobywać kwalifikacje i doświadczenie potrzebne do pracy w dynamicznie rozwijającym się sektorze transportu lotniczego.
Strata finansowa lotniska w Szymanach to 17,7 mln zł,
Mimo pozytywnego wpływu na gospodarkę regionu, port w Szymanach wciąż boryka się z problemami finansowymi. Podczas posiedzenia sejmiku prezes Wiktor Wójcik poinformował, że strata finansowa Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury wynosi 17 milionów 700 tysięcy złotych.
Zarząd zapewnia jednak, że mimo strat, port konsekwentnie rozwija się, rozszerza siatkę połączeń i przyciąga inwestorów. W planach jest dalszy rozwój połączeń pasażerskich – zarówno regularnych, jak i czarterowych – oraz zwiększenie znaczenia lotniska w obsłudze transportu cargo, zwłaszcza w zakresie eksportu świeżych produktów rolnych i spożywczych.
Port w Szymanach pozostaje jednym z kluczowych elementów infrastruktury Warmii i Mazur, a jego dalszy rozwój ma stanowić ważny motor napędowy dla gospodarki całego regionu.
Wielki powrót Wizz Aira do Szyman. Loty do Dortmundu znów dostępne po ponad roku przerwy
Przypomnijmy, że po ponad rocznej przerwie Port Lotniczy Olsztyn-Mazury ponownie łączy Warmię i Mazury z Zagłębiem Ruhry. We wtorek, 28 października, z Szyman wystartował pierwszy po dłuższej przerwie samolot Wizz Aira do Dortmundu. Połączenie było zawieszone z powodu serwisowania silników samolotów Airbus, które ograniczyło działalność przewoźnika w całej Europie.
Rejsy między Olsztynem-Mazury a Dortmundem będą odbywać się dwa razy w tygodniu – we wtorki i soboty. Jak zapowiedział przewoźnik, od marca 2026 roku liczba lotów wzrośnie do trzech tygodniowo – w poniedziałki, środy i piątki. W zimowym rozkładzie Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury znalazły się również inne popularne kierunki, takie jak Kraków, Londyn-Stansted, Düsseldorf-Weeze oraz czarterowe loty do egipskiego Marsa Alam.
źródło: Urząd Marszałkowski, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
