Projekty kilkudziesięciu kilometrów rowerowych traktów oraz aktualizacja strategicznych dokumentów znalazły się w umowie, jaką podpisano w poniedziałek w ratuszu. Za jej realizację będzie odpowiedzialna olsztyńska spółka NOW-EKO.
Teraz w Olsztynie rowerzyści mają do dyspozycji ok. 70 km rowerowych tras. Dokumentacja, jaka ma powstać do końca czerwca, będzie dotyczyć kolejnych 30 km. Prace są efektem realizowanej od ponad pięciu lat strategii.
– Ta umowa to znaczący krok naprzód – mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. – Dokumentacja, która ma zostać przygotowana, odpowie jednocześnie na kilkanaście pytań, jak mają wyglądać drogi rowerowe zaplanowane na 10 ważnych trasach na terenie całego miasta. Priorytetowe odcinki zostały wybrane na podstawie aktualnego zapotrzebowania i oczywiście w oparciu o wciąż aktualne opracowania z 2009 roku.
Jak podkreślają urzędnicy, dokumenty, które zostaną dostarczone ratuszowi, będą bazą do starania się o finansowe wsparcie realizacji tych zadań. Największe szanse na dofinansowanie będą miały projekty zakładające tzw. łańcuch ekomobilności, czyli przewidujące uzupełnianie się komunikacji rowerowej z komunikacją publiczną i pieszą.
– Projekty będą także zawierać lokalizacje elementów małej architektury – informuje Oficer Rowerowy Olsztyna, Mirosław Arczak. – Mowa o stojakach rowerowych, ławkach, koszach na śmieci, tablicach informacyjnych SIM, samoobsługowych stacjach naprawy rowerów. Chcemy też zainstalować urządzenia pomiarowe, czyli liczniki rowerowe na potrzeby badania liczby użytkowników powstałej infrastruktury. Oczekujemy wskazania lokalizacji parkingów Bike&Ride w miejscach powiązania komunikacji rowerowej z innymi rodzajami komunikacji.
Zadanie ma wartość ponad milion złotych i będzie się składać z 12 etapów.
Etap I – jednostronna ścieżka rowerowa i chodnik w ul. Witosa/Krasickiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Kanta do skrzyżowania z ul. Wilczyńskiego (według koncepcji tzw. projektu tramwajowego).
Etap II – projekt organizacji ruchu na al. Piłsudskiego od skrzyżowania z ul. Rejewskiego do skrzyżowania z ul. Kościuszki.
Etap III – obustronna (lub fragmentami jednostronna w zależności od możliwości terenowych) ścieżka rowerowa i chodnik ul. Pstrowskiego od skrzyżowania z ul. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Masztową.
Etap IV – jednostronna ścieżka rowerowa i chodnik w al. Obrońców Tobruku od skrzyżowania z ul. Gałczyńskiego do skrzyżowania z al. Sikorskiego oraz połączenie ścieżki rowerowej od skrzyżowania z ul. Iwaszkiewicza poprzez ul. Polną i Barczewskiego, do skrzyżowania al. Warszawskiej, ul. Śliwy i ul. Jagiellończyka.
Etap V – trasa rowerowa “Kołodrom” z os. Jaroty w okolicach ul. Wilczyńskiego przez os. Nagórki i Pojezierze do ul. Towarowej, Kościuszki.
Etap VI – trasa rowerowa “Łynostrada” prowadząca wzdłuż Łyny z os. Brzeziny poprzez os. Podgrodzie, Park Centralny, Park Podzamcze i Las Miejski, aż do granic Olsztyna w okolicy ujścia rzeki Wadąg. Na trasie znajdą się oprócz ławek, stojaków rowerowych i samoobsługowych stacji naprawy, także altany wypoczynkowe oraz wieża lub tarasy widokowe.
Etap VII – obustronne pasy rowerowe na ul. Kościuszki od skrzyżowania z ul. Niepodległości, do skrzyżowania z ul. Żołnierską.
Etap VIII – ścieżka rowerowa i chodnik w ul. Warszawskiej od skrzyżowania z ul. Dybowskiego, do granic administracyjnych Olsztyna.
Etap IX – jednostronna droga rowerowa i chodnik w ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Sybiraków, do granic administracyjnych Olsztyna.
Etap X – jednostronna ścieżka rowerowa i chodnik w ul. Sielskiej od skrzyżowania z ul. Lotniczą, do granic administracyjnych Olsztyna.
Etap XI – Aktualizacja opracowania “Standardy techniczne infrastruktury rowerowej dla sieci dróg rowerowych Miasta Olsztyna” z 2009 roku. Są to wytyczne, którymi należy się kierować przy projektowaniu i budowie ścieżek rowerowych w Olsztynie, a które to należy zaktualizować do najnowszych przepisów i nowoczesnych rozwiązań.
Etap XII – Opracowanie “Studium rozwiązań infrastrukturalnych i organizacyjnych na rzecz rozwoju systemu komunikacji rowerowej dla obszaru Zatorza”, które obejmować będzie os. Zatorze i os. Podleśna oraz fragment os. Zielona Górka. Ma to być zbiór rozwiązań, które wykorzystywać będą istniejącą infrastrukturę drogową.