7.8 C
Olsztyn
sobota, 26 kwietnia, 2025
reklama

3 miliardy zł na kolej Warmii i Mazur – czy zobaczymy więcej pociągów, czy tylko nowe tory?

Wiadomości3 miliardy zł na kolej Warmii i Mazur – czy zobaczymy więcej...
Google News Obserwuj nas w Google

Warmia i Mazury przechodzą znaczącą transformację w zakresie infrastruktury kolejowej. Inwestycje realizowane na terenie województwa przynoszą nowe możliwości dla podróżnych i przewozów towarowych. Zmodernizowane stacje i trasy kolejowe stają się wizytówką regionu, zachęcając do korzystania z tego ekologicznego środka transportu.

Ełk – wizytówka międzynarodowego transportu

Ełcki węzeł kolejowy, będący częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica, przeszedł gruntowną modernizację, która całkowicie odmieniła jego funkcjonalność. Na stacji Ełk podróżni korzystają z trzech nowoczesnych peronów, połączonych ponad 100-metrowym przejściem pod torami z windami.

Zainstalowano system dynamicznej informacji pasażerskiej, który dostarcza aktualnych danych o ruchu pociągów. Przebudowa objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód, który zyskał nowe perony. Dla poprawy bezpieczeństwa kierowców zbudowano bezkolizyjne skrzyżowania w strategicznych punktach miasta, takich jak ul. Kolejowa, Suwalska czy Towarowa/Norwida. Powstał również nowy most kolejowy nad rzeką Ełk.

Stacja Ełk Towarowy została zintegrowana z główną stacją, tworząc układ torowy o długości 40 km i 118 rozjazdach. Zarządzanie ruchem pociągów odbywa się z nowoczesnego lokalnego centrum sterowania, obsługiwanego przez pracowników PKP PLK S.A. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 612 mln zł netto, a projekt został dofinansowany z funduszu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Olsztyn Główny – komfort podróżowania w stolicy regionu

Stacja Olsztyn Główny zyskała nową jakość dzięki przebudowie. Cztery zadaszone perony, nowe wyświetlacze, nagłośnienie, gabloty informacyjne oraz ławki to tylko niektóre z udogodnień, które czekają na podróżnych. Przejście podziemne z windami i ruchomymi schodami ułatwia dostęp do peronów, co jest szczególnie ważne dla osób o ograniczonej mobilności.

Modernizacja objęła również tory towarowe, które przystosowano do obsługi cięższych i dłuższych składów. Inwestycja, której koszt wyniósł 423 mln zł netto, jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Kolej w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich

Trwa modernizacja linii kolejowej nr 38, biegnącej przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich. Na trasie Ełk – Giżycko – Korsze budowany jest nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Powstają także nowe, wyższe perony, które poprawią wygodę pasażerów. Do tej pory zmiany widoczne są w Giżycku, Starych Juchach i Kętrzynie.

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków. Powstaną również bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich. Całkowity koszt robót wynosi 649 mln zł netto na odcinku Ełk – Giżycko oraz 876 mln zł netto na odcinku Giżycko – Korsze. Prace są współfinansowane z Funduszy Europejskich i Krajowego Programu Odbudowy.

Po zakończeniu projektu w 2026 roku pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, co skróci czas podróży z Olsztyna do Ełku o około 50 minut. Pociągi towarowe osiągną prędkość do 120 km/h. W kwietniu zawarto również umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych za 233 mln zł netto, co zapewni zasilanie dla nowej sieci trakcyjnej.

Ostróda – kolej w nowym wydaniu

W Ostródzie trwają intensywne prace związane z modernizacją stacji kolejowej, które mają całkowicie odmienić jej funkcjonalność i wygląd. Budowane są dwa nowe perony, które połączą pasażerów z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta dzięki przejściu podziemnemu wyposażonemu w windy. Te udogodnienia znacząco poprawią dostępność stacji, szczególnie dla osób o ograniczonej mobilności.

W ramach inwestycji wymieniane są również tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz systemy sterowania ruchem kolejowym, co zagwarantuje bezpieczne i sprawne przemieszczanie się pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. Projekt obejmuje także budowę nowoczesnej nastawni oraz wzmocnienie konstrukcji zabytkowego mostu nad rzeką Drwęcą. Modernizacja stacji w Ostródzie jest realizowana przez PKP PLK S.A. za kwotę ponad 250 milionów złotych. Prace są finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy, a ich zakończenie planowane jest na 2026 rok. Dzięki tym zmianom stacja stanie się bardziej przyjazna i funkcjonalna zarówno dla mieszkańców, jak i podróżnych.

źródło: PKP

Zostaw opinię pod artykułem
reklama
Popularne wideo z regionu

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

Google News Obserwuj nas w Google

1 KOMENTARZ

Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Greg
13 stycznia 2025 18:35

Dopóki marszalkiem wojewodztwa jest ktos z PO lub PSLNie będzie wiecej nowych połączeń kolejowych. Oni maja inna mentalnosc. Za grube miliony zlotych zostala wyremontowana linia kolejowa z olsztyna przez szczytno pisz do ełku a marszalek Brzezin puścil 3 pociagi na dobę. Za grube miliony złotych wyremontowano linię do Szczytna i zbudowano za 50 mln zł 1 kilometr lecznicy kolejowej na lotnisko szymany i teraz jeździ jeden pociąg na tydzień na lotnisko. Samo lotnisko od dnia oddania do użytku generuje średnio 22 miliony straty co roku które musi pokryć województwo zamiast wydać na transport publiczny. Pomysłodawcą lotniska Protas -ten od zimnych… Czytaj więcej »

Polecane