Od 1 września mieszkańcy Olsztynka i Stawigudy będą dojeżdżać do Olsztyna nowoczesnymi mercedesami obsługiwanymi przez prywatnego przewoźnika. Linia 129 zniknie z rozkładu, a jej miejsce zajmie S6 bis – częstsza, tańsza i nowocześniejsza alternatywa.
Nowe autobusy na trasie do Olsztyna. Gminy rezygnują z porozumienia z miastem
Decyzja o zastąpieniu linii 129 nowym połączeniem zapadła po miesiącach rozmów i analiz. Gminy Olsztynek i Stawiguda zakończyły współpracę z Olsztynem, wskazując na wysokie koszty utrzymania dotychczasowej trasy. Od września podróżnych wozić będą nowoczesne, komfortowe autobusy marki Mercedes zakupione przez firmę Inter-Trans.
„Pojazdy zostały specjalnie zakupione z myślą o poprawie dostępności i wygody mieszkańców” – poinformowała firma Inter-Trans na swoim profilu w mediach społecznościowych.
Przewoźnik zapewnia, że pojazdy są nowoczesne, komfortowe i dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Dlaczego gminy zrezygnowały z linii 129?
Linia 129 kursowała na trasie Olsztyn–Stawiguda–Olsztynek od kilku lat, jednak jej utrzymanie generowało coraz większe koszty. W 2019 roku wydatki po stronie Olsztynka wyniosły niemal 800 tys. zł, a w kolejnych latach dochodziło do redukcji kursów, by zmniejszyć obciążenie budżetu. Ostatecznym problemem okazały się stawki zaproponowane przez ZDZiT – 12,97 zł za kilometr. Gminy uznały to za zbyt wysoką cenę.
S6 bis – nowa linia autobusowa do Olsztyna. Będzie częściej i taniej
Inter-Trans zaoferował obsługę nowej linii za 5,38 zł brutto za kilometr – ponad dwukrotnie taniej niż miasto. Co więcej, od września liczba kursów wzrośnie z siedmiu do trzynastu dziennie. Trasa S6 bis będzie zaczynać i kończyć na placu Roosevelta w Olsztynie, a nie na dworcu głównym, co ma usprawnić przejazdy.
Nieudane negocjacje z Olsztynem w sprawie połączenia autobusowego
Przed zerwaniem umowy z miastem samorządowcy próbowali uzyskać lepsze warunki od Olsztyna. Spotkali się z prezydentem Robertem Szewczykiem, przedstawiając ofertę nowego przewoźnika. Nie otrzymali jednak odpowiedzi, co przesądziło o wyborze prywatnej firmy.
Wobec braku reakcji ze strony Olsztyna gminy zdecydowały się działać samodzielnie.
Symboliczny koniec współpracy z Olsztynem. Czy wyjdzie to na dobre?
Zmiana przewoźnika to nie tylko kwestia ekonomii, ale i symboliczny koniec wspólnej komunikacji miejskiej między Olsztynem a podmiejskimi gminami. Od września mieszkańcy pojadą nowoczesnymi mercedesami, częściej i taniej. Pierwsze efekty nowego rozwiązania poznamy w najbliższych tygodniach.
źródło: Urząd Miasta Olsztynek, fot. Inter-Trans
