Plany budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S16 z Mrągowa do Ełku wchodzą w kolejną fazę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła właśnie zaktualizowany raport oddziaływania na środowisko dla tzw. północnego wariantu trasy. Decyzja środowiskowa może zostać wydana jeszcze w tym roku.
Krok w stronę decyzji środowiskowej dla odcinka Mrągowo–Orzysz–Ełk
Prace nad nowym przebiegiem drogi ekspresowej S16 przez Mazury wchodzą w decydującą fazę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła właśnie zaktualizowany raport o oddziaływaniu na środowisko dla północnego wariantu inwestycji, oznaczonego jako wariant C. Teraz sprawą zajmuje się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Zielony sprzeciw wobec wariantu B
Proces uzyskiwania decyzji środowiskowej dla nowego odcinka S16 trwa od końca 2022 roku. Pierwotnie GDDKiA planowała realizację trasy w tzw. wariancie B. Ten przebieg jednak wzbudził poważne zastrzeżenia ekologiczne – przede wszystkim ze względu na występowanie chronionego żółwia błotnego w obszarze Natura 2000 „Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo”. RDOŚ jednoznacznie stwierdziła, że preferowany przez drogowców wariant B wiązałby się z nieuniknionym i poważnym zagrożeniem dla środowiska.
W odpowiedzi GDDKiA wyraziła gotowość realizacji inwestycji w alternatywnym przebiegu – tzw. wariancie C. To trasa poprowadzona bardziej na północ, powyżej miejscowości Użranek, ale jeszcze poniżej miasta Ryn.
Nowe analizy, nowe dane
Z uwagi na wydłużający się proces decyzyjny, RDOŚ zleciła GDDKiA aktualizację dokumentacji środowiskowej. Oznaczało to m.in. konieczność przeprowadzenia ponownych analiz w zakresie emisji, sprawdzenia zmian w zagospodarowaniu terenu, a także aktualizacji inwentaryzacji przyrodniczej. Wszystkie te działania miały na celu ocenę, czy przez kilka ostatnich lat nie zaszły istotne zmiany w środowisku naturalnym.
S16 przez Mazury – realny termin to lata 2031–2033
Jeśli procedura przebiegnie bez zakłóceń, decyzja środowiskowa dla północnego wariantu S16 może zostać wydana jeszcze w 2025 roku. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie Koncepcji programowej, czyli szczegółowych rozwiązań projektowych – w tym również dotyczących mostów, estakad i innych obiektów inżynierskich. Konieczne będą również badania geologiczne.
Dopiero po zakończeniu tych prac możliwe będzie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Według obecnych szacunków miałoby to nastąpić w 2030 roku. Budowa samej drogi planowana jest na lata 2031–2033.
źródło: GDDKiA Olsztyn
