Now obwodnica na Mazurach coraz bliżej. Po zatwierdzeniu dokumentacji i uzyskaniu decyzji środowiskowej inwestycja wkracza w fazę przetargową. Nowa trasa ma odciążyć miasto i poprawić bezpieczeństwo na DK58 i DK63.
Kluczowy krok w realizacji obwodnicy Pisza
Zakończył się istotny etap przygotowań do budowy obwodnicy Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63. Podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) zaprezentowano dokumentację projektową, co otwiera drogę do ogłoszenia przetargu w formule „Projektuj i buduj”. Spotkanie zgromadziło przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, samorządów, GDDKiA, Komendy Wojewódzkiej Policji i Warmińsko-Mazurskiego Biura Planowania Przestrzennego.
Decyzja środowiskowa już zatwierdzona
Dla inwestycji uzyskano już decyzję środowiskową. Spośród kilku rozważanych wariantów przebiegu trasy, zatwierdzony został wariant 2C – omijający Pisz od strony zachodniej i południowej. Trasa będzie miała 7,4 km długości i została oceniona jako najkorzystniejsza pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym.
Nowa trasa, nowe możliwości komunikacyjne na Mazurach
Obwodnica zostanie zrealizowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna przyspieszona), z czterema rondami łączącymi ją z lokalnym układem drogowym. Projekt przewiduje budowę siedmiu obiektów inżynierskich – w tym mostu na rzece Pisa i wiaduktu nad linią kolejową. Przetarg na realizację ma zostać ogłoszony w III kwartale 2025 roku, a prace budowlane planowane są na III kwartał 2027 roku.
Część rządowego Programu budowy 100 obwodnic
Obwodnica Pisza to jedna z pięciu inwestycji zaplanowanych w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa, ograniczenie ruchu tranzytowego w miastach i podniesienie komfortu życia mieszkańców.
W regionie zaplanowano również budowę obwodnic:
- Smolajn (DK51) – oddana do użytku w 2022 r.,
- Gąsek (DK65) – trwają prace budowlane, zakończenie w II kwartale 2027 r.,
- Szczytna (DK53/57/58) – faza przygotowawcza, realizacja w latach 2027–2031,
- Olsztyna i Dywit (DK51) – faza przygotowawcza, realizacja w latach 2027–2031.
źródło: GDDKiA

