Zapadła kluczowa decyzja dotycząca budowy obwodnicy Olsztyna i Dywit. Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych wskazał preferowany wariant trasy, który będzie podstawą do dalszych prac. Kiedy możemy spodziewać się rozpoczęcia budowy?
Którędy pobiegnie obwodnica?
Podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) wybrano wariant O2 jako preferowany dla obwodnicy Olsztyna i Dywit. Nowa trasa ma mieć długość 15 km i stanowić część drogi krajowej nr 51.
Planowany początek obwodnicy znajduje się na końcu obwodnicy Spręcowa, a jej zakończenie przewidziano w gminie Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w pobliżu skrzyżowania z ul. Sielską w okolicach Kudyp.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Nowa obwodnica ma przejąć ruch tranzytowy, który obecnie odbywa się przez centrum Olsztyna i Dywit, co pozwoli na odciążenie miejskiej infrastruktury drogowej. Jej realizacja przyczyni się do poprawy przepustowości dróg oraz bezpieczeństwa ruchu, zmniejszając ryzyko wypadków i korków.
Mieszkańcy Olsztyna i Dywit odczują poprawę warunków życia dzięki redukcji hałasu i emisji spalin w gęsto zabudowanych obszarach. Inwestycja dopełni istniejący układ drogowy, który powstał po budowie drogi ekspresowej S51 oraz południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16. Dodatkowo poprawi atrakcyjność gospodarczą regionu, ułatwiając transport i komunikację między kluczowymi miejscowościami województwa warmińsko-mazurskiego.
Harmonogram prac
W drugiej połowie 2025 roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu. Po jej uzyskaniu rozpocznie się opracowywanie koncepcji programowej, obejmującej szczegółowe rozwiązania techniczne oraz badania geologiczne podłoża gruntowego.
Procedura przetargowa na wykonawcę inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” ma ruszyć w czwartym kwartale 2027 roku, natomiast prace budowlane przewidziano na lata 2029-2031.
Obwodnica w ramach rządowego programu
Budowa obwodnicy Olsztyna i Dywit to część rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. W regionie zakończono budowę obwodnicy Smolajn, a obecnie trwają prace nad obwodnicą Gąsek. Do 2030 roku mają powstać także obwodnice Pisza i Szczytna, które są na etapie opracowywania dokumentacji techniczno-ekonomiczno-środowiskowej.
Na liście rezerwowej znajduje się również obwodnica Dobrego Miasta. W listopadzie 2022 roku podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji dla tego projektu, a kosztami jej opracowania podzielą się GDDKiA i gmina Dobre Miasto.
źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Co za bełkot w tym artykule.