Choć olsztyński Dworzec Główny otwarto zaledwie trzy miesiące temu, pasażerowie już mierzą się z problemami znanymi ze starego budynku.
Zalane przejście podziemne, czyli stare kłopoty w nowej odsłonie
Po niedawnych intensywnych opadach deszczu na Dworcu Głównym w Olsztynie znów pojawiła się woda. W podziemnym przejściu prowadzącym na perony utworzyła się rozległa kałuża, która utrudniała przemieszczanie się podróżnym. Sytuacja budzi obawy, ponieważ przypomina problemy znane z funkcjonowania starego dworca, który przez lata był regularnie zalewany podczas ulewnych deszczy.
Rzecznik prasowy PKP S.A., Michał Stilger, poinformował w Radiu Olsztyn, że sprawa została zgłoszona wykonawcy i będzie dokładnie zbadana. Jak zaznaczył, infrastruktura techniczna, w tym windy i schody ruchome, działa bez zarzutu.
Trzy miesiące po otwarciu brakuje sklepów
Trzy miesiące po otwarciu nowy dworzec wciąż nie oferuje podstawowych usług, które są standardem na podobnych obiektach. Brakuje sklepów, punktów gastronomicznych oraz lokali usługowych. Obecnie na terenie obiektu działają jedynie automaty vendingowe i skrytki bagażowe.
PKP informuje w Radio Olsztyn, że podpisano już osiem umów najmu z podmiotami, które aktualnie adaptują powierzchnie użytkowe. W najbliższym czasie mają zostać uruchomione dwa saloniki prasowe z ofertą drobnej gastronomii. W kolejnych etapach planowane jest otwarcie m.in. piekarni, baru szybkiej obsługi oraz sklepów spożywczych i usługowych. To oznacza, że ponad 80 procent dostępnych powierzchni zostało już wynajętych. Pozostałe przestrzenie przeznaczone są głównie na automaty, zaplecza techniczne i biura. Terminy otwarcia konkretnych punktów handlowych i gastronomicznych mają zostać podane przez najemców.
Nowoczesna infrastruktura dworca w Olsztynie
Budowa nowego dworca w Olsztynie pochłonęła 87 milionów złotych, co stanowiło wzrost o 16 milionów w porównaniu do pierwotnych założeń. Część tej kwoty, dokładnie 21,6 miliona złotych, została pokryta z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Pozostałe środki pochodziły z budżetu PKP S.A.
Nowy budynek dworca charakteryzuje się nowoczesną architekturą, z przeszkloną fasadą i dynamicznym dachem przypominającym żagiel. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów, oferując przestronne hale, kasy biletowe, poczekalnie oraz miejsca przeznaczone na lokale usługowe. Na dachu zamontowano instalację fotowoltaiczną składającą się z 1322 modułów o łącznej mocy 111 kWp.
Choć nowy dworzec w Olsztynie imponuje nowoczesną architekturą i funkcjonalnością, pojawiają się pytania o zasadność tak dużej inwestycji w kontekście obecnych potrzeb pasażerów. Wysoki koszt budowy oraz brak pełnej funkcjonalności obiektu mogą budzić wątpliwości co do efektywności wykorzystania środków publicznych.
źródło: Radio Olsztyn