Nowy Dworzec PKP w Olsztynie zachwyca nowoczesnym wyglądem i przestrzenią, ale jeśli zgłodniejesz albo zachce ci się czegoś do picia, to czeka cię spacer poza budynek.
Otwarcie po opóźnieniach
Nowy Dworzec Główny w Olsztynie to jedna z największych inwestycji kolejowych w regionie Warmii i Mazur. Zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP S.A., modernizacja objęła nie tylko budowę nowego budynku dworca, ale także kompleksową przebudowę infrastruktury kolejowej.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł około 510 mln zł. Z tej kwoty 423 mln zł przeznaczono na modernizację stacji kolejowej, w tym peronów, torów i przejścia podziemnego. Pozostałe 87 mln zł kosztowała budowa nowego budynku dworca. Projekt został współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. W ramach inwestycji przebudowano cztery perony, zmodernizowano 28 km torów oraz 116 rozjazdów. Powstało nowe, 140-metrowe przejście podziemne łączące dwie części miasta – centrum i dzielnicę Zatorze. Zainstalowano windy, schody ruchome oraz ścieżki naprowadzające dla osób z niepełnosprawnościami.
Nowy budynek dworca, otwarto oficjalnie w lutym 2025 roku. Dworzec ma charakterystyczną przeszkloną fasadę i dynamiczny dach przypominający żagiel. W jego wnętrzu znajdują się przestronne hale, kasy biletowe, poczekalnie oraz miejsca przeznaczone na lokale usługowe. Na dachu zamontowano największą w Polsce instalację fotowoltaiczną na dworcu kolejowym, składającą się z 1322 modułów o łącznej mocy 111 kWp.
Dlaczego lokale nadal nie działają?
Choć sam budynek robi duże wrażenie swoją architekturą i przestronnością, uwagę zwraca jego niemal całkowity brak funkcji komercyjnych. Jak informuje Radio Olsztyn, na dworcu wciąż nie działa żaden punkt gastronomiczny, sklep ani inny lokal usługowy.
Spółka PKP S.A., która zarządza obiektem, zapewnia, że trwa tzw. proces komercjalizacji. Oznacza to, że przestrzenie handlowe są aktualnie oferowane potencjalnym najemcom. Ich otwarcie będzie możliwe dopiero po podpisaniu umów i zakończeniu prac adaptacyjnych – poinformowała przedstawicielka spółki w rozmowie z Radiem Olsztyn.
Na ten moment nie wiadomo, kiedy dokładnie pierwsi najemcy rozpoczną działalność w nowym budynku. Dla wielu pasażerów i mieszkańców to spore rozczarowanie, bo liczyli na to, że nowy dworzec będzie nie tylko miejscem przesiadki, ale też punktem, w którym można napić się kawy czy kupić coś do jedzenia w drodze.
Pasażerowie czekają na pełną funkcjonalność
Brak otwartych lokali jest szczególnie odczuwalny w godzinach porannych i wieczornych, gdy ruch pasażerski jest największy. Mimo nowoczesnego wyglądu i dobrze zorganizowanej przestrzeni, dworzec sprawia wrażenie niedokończonego. Dla wielu podróżnych to powód do frustracji, tym bardziej że oczekiwania wobec tej inwestycji były spore.
Dworzec Główny w Olsztynie to strategiczne miejsce na komunikacyjnej mapie regionu. Dlatego tak istotne jest, by w pełni spełniał swoją funkcję – również jako przestrzeń usługowa. Na razie jednak pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość.
źródło: Radio Olsztyn „Dworzec główny nadal bez lokali usługowych„, dostęp: 15.04.2025 r.
Oni TERAZ się obudzili, że trzeba umowy z najemcami podpisać. A nie można było pomyśleć i zrobić to wcześniej? Przecież najemcy mogli się urządzać, jak dworzec jeszcze był zamknięty.
Wewnątrz niewiele różni się od starego dworca, nadal szary i nijaki, a wielkość parkingu dobra jak na potrzeby kiosku ruchu a nie dworca