Kolej wraca tam, gdzie wydawała się zapomniana. Po latach ciszy na torach ponownie rozlegnie się dźwięk pociągów. Decyzja jednej z największych firm na świecie może zmienić oblicze transportu w regionie i dać drugie życie trasie, która przez dekady popadała w zapomnienie. Czy to początek większych zmian na mapie polskich linii kolejowych?
Historia linii nr 252
Po trzech dekadach nieaktywności linia kolejowa nr 252, łącząca Zajączkowo Lubawskie z Lubawą, zyska nowe życie dzięki firmie IKEA Industry, informuje portal rynek-kolejowy.pl. Sześciokilometrowy odcinek torów, odgałęziający się od magistrali Warszawa – Trójmiasto, został wydzierżawiony przez koncern meblarski w celu usprawnienia transportu produktów z fabryki w Lubawie.
Linia kolejowa nr 252 została usamorządowiona na początku XXI wieku, kiedy to gmina Lubawa przejęła ją od PKP. Od tego czasu trasa pozostawała nieczynna, a jej stan techniczny stopniowo się pogarszał. Regularne połączenia pasażerskie zawieszono w 1994 roku, a od tamtej pory jedynie sporadyczne pociągi specjalne korzystały z tego odcinka. Brak inwestycji w infrastrukturę kolejową sprawił, że linia popadła w zapomnienie.
Decyzja IKEA o dzierżawie
W ubiegłym roku IKEA przeprowadziła testy transportu kolejowego z fabryki w Lubawie, które zakończyły się sukcesem. W efekcie firma zdecydowała się wydzierżawić linię nr 252 od samorządu. Jak wyjaśnia Katarzyna Żuchowska, sekretarz miasta Lubawa dla portalu rynek-kolejowy.pl, bocznica relacji Zajączkowo Lubawskie – Lubawa jest obecnie użytkowana przez spółkę IKEA Industry. Dzierżawca planuje wykorzystać linię zarówno do własnych celów, jak i na potrzeby ewentualnych innych klientów.
Reaktywacja nieczynnych linii kolejowych w Polsce
Przykład reaktywacji linii nr 252 wpisuje się w szerszy trend przywracania do użytku nieczynnych tras kolejowych w Polsce. W ostatnich latach samorządy i przedsiębiorstwa podejmują działania mające na celu rewitalizację infrastruktury kolejowej. Na przykład, na Dolnym Śląsku samorząd województwa przejął od PKP PLK S.A. lub PKP S.A. 21 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 210,7 km, z czego na trzech odcinkach o łącznej długości 37,6 km przywrócono pasażerskie przewozy.
Podobne inicjatywy mają miejsce w innych regionach kraju. W województwie kujawsko-pomorskim zorganizowano specjalne przejazdy pociągami po nieczynnych odcinkach, aby zwrócić uwagę władz na potrzebę reaktywacji lokalnych linii kolejowych. Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem mieszkańców, co pokazuje społeczne zapotrzebowanie na tego typu inicjatywy.
Znaczenie reaktywacji linii kolejowych
Reaktywacja nieczynnych linii kolejowych ma istotne znaczenie zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla gospodarki. Przywrócenie ruchu kolejowego może przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego, poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz redukcji emisji spalin. Dostępność transportu kolejowego zwiększa atrakcyjność inwestycyjną regionów, co może prowadzić do tworzenia nowych miejsc pracy i ogólnego rozwoju gospodarczego.
Decyzja IKEA o dzierżawie linii nr 252 stanowi przykład, jak współpraca sektora prywatnego z samorządami może prowadzić do rewitalizacji infrastruktury kolejowej. Takie działania wpisują się w szerszy kontekst dążenia do zrównoważonego rozwoju i promowania ekologicznych form transportu.
Źródło: Rynek Kolejowy
Dobrze, że to nie jest w Olsztynie, bo tutaj prezydent by to sprzedał dla pato-dewelopera na kolejne blokowicho.
Dobrze byłoby, żeby przywrócić pociąg na trasie Olecko – Ełk.