Już niedługo mieszkańcy Olsztyna zauważą istotne zmiany w komunikacji miejskiej. Nowe trasy, dodatkowe połączenia i korekty w istniejących liniach to odpowiedź na potrzeby pasażerów, którzy coraz chętniej korzystają z transportu zbiorowego. Co dokładnie się zmieni i jak te modyfikacje wpłyną na codzienne podróże mieszkańców?
Nowe linie i wydłużone trasy
Od marca w Olsztynie pojawią się trzy nowe linie autobusowe: 119, 132 i 135. Linia 119 zastąpi dotychczasową linię 309, a jej trasa zostanie rozszerzona o Osiedle Mleczne. Autobusy będą kończyć kursy na ul. Poprzecznej, gdzie w ostatnich latach powstało nowe osiedle mieszkaniowe oraz budynki OTBS.
Linia 132 połączy Pieczewo z Indykpolem, co ułatwi mieszkańcom południowych osiedli dostęp do zakładów przemysłowych. Z kolei linia 135 umożliwi dojazd na osiedle przy ul. Leśnej, skomunikowane bezpośrednio z centrum miasta.
Zmiany obejmą również linię 121, która od marca zostanie skierowana na pętlę Bilitewskiego, zastępując dotychczasową trasę kończącą się na Bartąska-Rondo. Mieszkańcy tej części miasta zyskają bezpośrednie połączenie ze wschodnią częścią Olsztyna, w tym z ulicą Leonharda, dzielnicą przemysłową przy ul. Lubelskiej oraz Galerią Warmińską i Nagórkami, gdzie znajdują się m.in. placówki edukacyjne. Nowa trasa zakończy się na przystanku Cementowa.
Zmiany na obrzeżach miasta
Analiza obłożenia autobusów wykazała, że linia 116 była rzadko wykorzystywana przez pasażerów, dlatego zostanie wygaszona. W zamian wydłużona zostanie trasa linii 101, która będzie kursować aż na Track.
Nowością będą także kursy linii 105 do Klebarka Wielkiego. Z kolei linia 126 zostanie przekierowana na przystanek Bartąska-Rondo, co ułatwi komunikację z miejscowościami położonymi na obrzeżach miasta.
Wprowadzenie nowych połączeń na Osiedle Generałów oznacza również, że linie 201 i 203, cieszące się niewielkim zainteresowaniem, zostaną wycofane z rozkładu jazdy.
Rosnąca popularność transportu publicznego
Zmiany w komunikacji miejskiej to efekt rosnącego zainteresowania mieszkańców transportem zbiorowym. Rok 2024 był rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów i wpływów z biletów. Do wzrostu popularności komunikacji miejskiej przyczyniło się m.in. wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla uczniów olsztyńskich szkół, których rodzice rozliczają podatki w Olsztynie.
Szczegóły tras nowych i zmodyfikowanych linii:
Linia 101 kursować będzie na trasie: REDYKAJNY – Hozjusza – Wczasowa – Bałtycka – Szarych Szeregów – Grunwaldzka – Mochnackiego – Szrajbera – Pieniężnego ( z powrotem 11 Listopada – Plac Jedności Słowiańskiej) – Piłsudskiego – Kopernika – Plac Pułaskiego – Kajki – Partyzantów – Dworzec Główny – Partyzantów – Limanowskiego – Jagiellońska – Reymonta (z powrotem: Paderewskiego – Limanowskiego) – Zientary-Malewskiej – Cicha – Poprzeczna – Zientary Malewskiej – Tracka – TRACK (wybrane kursy przez: Zientary Malewskiej – Jesienna – Indykpol – Jesienna – Zientary Malewskiej)
Linia 119 kursować będzie na trasie: STARY DWÓR – Słoneczna – Obitza – Dybowskiego – Warszawska – Tuwima – Iwaszkiewicza – Obrońców Tobruku – Warszawska – Śliwy – Pieniężnego (z powrotem 11 Listopada – Plac Jedności Słowiańskiej) – 1-go Maja – Partyzantów – Limanowskiego – Jagiellońska – Reymonta (z powrotem Paderewskiego – Limanowskiego) – Zientary-Malewskiej – Poprzeczna – POPRZECZNA
Linia 132 kursować będzie na trasie: PIECZEWO – Wilczyńskiego – Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – Piłsudskiego – Dworcowa – Dworzec Główny – Partyzantów – Limanowskiego – Jagiellońska – Poprzeczna – Zientary-Malewskiej – Jesienna – INDYKPOL
Linia 121 kursować będzie na nowej trasie ulicami: BILITEWSKIEGO – Popiełuszki – Wilczyńskiego – Krasickiego – Wańkowicza – Sikorskiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego – Leonharda – Kołobrzeska – Dworcowa – Dworzec Główny – Lubelska – CEMENTOWA
Linia 126 będzie miała zmieniony kraniec i pojedzie ulicami: JAGIELLOŃSKA-OGRODY/OSIEDLE PODLEŚNA – Jagiellońska – … – Wilczyńskiego – Płoskiego – Bukowskiego – Bartąska – BARTĄSKA-RONDO
Linia 135 kursować będzie na trasie: POLMOZBYT – Piłsudskiego – Augustowska – Żołnierska – Kościuszki – Niepodległości – Pieniężnego – 1-go Maja – Partyzantów – Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 – Bohaterów Monte Cassino – Leśna (ew. postój wyrównawczy rano na przystanku „Kuronia”, po południu na przystanku „Leśna”) – Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 – Plac Ofiar Katastrofy Smoleńskiej – Bohaterów Bitwy Warszawskiej 1920 – Partyzantów – 1-go Maja – 11 Listopada – Plac Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego – Niepodległości – Kościuszki – Żołnierska – Augustowska – Piłsudskiego – POLMOZBYT (wybrane kursy: Piłsudskiego – Rejewskiego – Trylińskiego – Rejewskiego – Piłsudskiego)
Linia 105 kursować będzie na trasie: BORKOWSKIEGO – Barczewskiego – Śliwy – Szrajbera – Pieniężnego (z powrotem: 11 Listopada – Plac Jedności Słowiańskiej – Pieniężnego) – Piłsudskiego – Kościuszki – Żołnierska – Dworcowa – Pstrowskiego – OSIEDLE MAZURSKIE (wybrane kursy dalej: Pstrowskiego – Szczęsne – KLEWKI – KLEBARK WIELKI)
Linia 110 w większości kursów dojeżdżać będzie tylko do przystanku „Zajezdnia MPK”. Obsługa Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego i Polmozbytu pozostanie utrzymana wyłącznie w godzinach szczytów przewozowych oraz w godzinach dojazdu do pracy i powrotu z pracy pracowników fabryki Michelin.
Szczegółowe rozkłady jazdy i informacje dotyczące zmian będą dostępne na przystankach oraz na stronie internetowej Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.
źródło: UM Olsztyn
Super! No to niech mądre głowy pomyślą o normalnym autobusowym dojeździe pod szpital miejski! 116 do likwidacji, to teraz jak? 103 wycieczką przez pol miasta???? Szpital miejski to rowniez przychodnia – dla chorego to w cale nie takie hop-siup maszerowac do i z szpitala spod straży miejskiej/maka… zamiast budowac beznadziejną, bo wiecznie nieczynną linię tramwajową nr 3 na kortowo, można było pomyśleć o poprowadzeniu linii tramwajowej na kortowo koło szpitala miejskiego…
Likwidacja 116 to pomyłka jak się jeździ samochodem do pracy to można likwidować ludziom dojazd do pracy lekką ręką. To był jedyne połączenie Pieczewa ze szpitalem wojewódzkim i miejskim. Tramwaje omijają szerokim łukiem tą część Olsztyna . Chyba naprawdę ludzie którzy układali te zmiany nie mają pojęcia o Olsztynie.nie rozumiem że było słabe obłożenie kiedy nie jechałam zawsze był pełen autobus. Chyba ktoś liczyć nie umie. Albo chciał zabłysnąć . Nie można było zmienić tylko godziny , a nie zabrać jedyny dojazd do pracy. Bo nikogo nie interesuje że trzeba będzie się przysiadać kila razy żeby dostać się do pracy… Czytaj więcej »