Poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach wchodzi w kolejny etap – 43 nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zostaną zamontowane na blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Kluczową rolę w realizacji tego projektu odegra olsztyńska firma.
Odcinkowy pomiar prędkości
Nowe urządzenia UnicamVELOCITY 4 zamontuje olsztyńska firma Sprint S.A. System będzie skutecznie kontrolować prędkość na długich odcinkach dróg. Kamery zarejestrują moment wjazdu i wyjazdu z odcinka, obliczają średnią prędkość pojazdu. Żółte kamery na bramownicach zapiszą też miejsce pomiaru, czas przejazdu i pas ruchu, którym jechał pojazd.
Urządzenia zostały zaprojektowane tak, aby działać skutecznie także w nocy, a wykonane zdjęcia będą automatycznie przesyłane do centralnego systemu CANARD, gdzie zostanie wszczęta procedura egzekwowania ewentualnych wykroczeń. Każda lokalizacja, w której staną kamery, będzie odpowiednio oznakowana informacyjnym znakiem drogowym, co ma na celu również prewencyjne działanie wobec kierowców.
Realizacja projektu
Firma Sprint S.A. ma 76 tygodni na realizację projektu. W pierwszej fazie przeprowadzone zostaną oględziny terenu i analiza możliwości technicznych montażu urządzeń. W przypadku braku możliwości instalacji w pierwotnie wybranej lokalizacji, wykorzystane zostaną miejsca z listy rezerwowej.
Montaż wymaga również doprowadzenia przyłączy energetycznych oraz posadowienia bramownic w miejscach, gdzie obecna infrastruktura nie pozwala na wykorzystanie istniejących konstrukcji. Po zakończeniu instalacji każdy odcinek przejdzie wzorcowanie i legalizację, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania systemu.
Lokalizacje, w których zamontowane zostaną urządzenia, zostały wytypowane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Są to miejsca szczególnie niebezpieczne, gdzie nadmierna prędkość stanowiła dotychczas poważne zagrożenie. Podkreśla się, że w miejscach objętych odcinkowym pomiarem prędkości odnotowano znaczący spadek liczby wypadków oraz zmianę zachowań kierowców, którzy częściej zdejmują nogę z gazu.
Koszt instalacji 43 nowych systemów wyniesie blisko 85 milionów złotych. Po zakończeniu tego etapu system CANARD będzie dysponował 114 urządzeniami, które obejmą swoim zasięgiem ponad 670 km polskich dróg. Projekt jest częścią większego przedsięwzięcia finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, którego wartość całkowita wynosi 161 mln zł. Termin realizacji do 30 czerwca 2026 r.
Gdzie staną urządzenia?
Nowe systemy CANARD zostaną zainstalowane na kluczowych odcinkach polskich dróg ekspresowych i autostrad. W województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano montaż siedmiu nowoczesnych fotoradarów w strategicznych lokalizacjach. Fotoradary te pojawią się, w Bartoszycach przy drodze krajowej nr 51, w Dobrym Mieście również na drodze krajowej nr 51, a także w Iławie na drodze krajowej nr 16. Kolejne urządzenia zostaną zamontowane w Mintach przy drodze krajowej nr 57, w Nartach przy drodze krajowej nr 58 oraz w Szczytnie w dwóch miejscach – na drodze krajowej nr 57 i nr 53.
Szerszy zakres monitoringu
Oprócz instalacji 43 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, projekt obejmuje również montaż 70 urządzeń do punktowego pomiaru prędkości, 10 systemów monitorujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz 5 na przejazdach kolejowych. To kompleksowe podejście ma przyczynić się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków drogowych spowodowanych nadmierną prędkością oraz ignorowaniem sygnalizacji świetlnej.
źródło: GITD