Kanał Elbląski od lat przyciąga turystów z całej Polski i świata, oferując niezapomniane rejsy i widoki, których nie znajdzie się nigdzie indziej. Teraz, dzięki wielomilionowym inwestycjom, ta kultowa atrakcja zyska nowe oblicze.
Kanał Elbląski – unikat w skali Europy
Kanał Elbląski to wyjątkowy zabytek hydrotechniczny, którego budowa zakończyła się w 1862 roku. Rozciąga się na długości 84,2 km i dzięki unikatowej technologii pozwala na pokonanie różnicy poziomów wynoszącej 103,4 m. Kluczową rolę odgrywają tutaj pochylnie, które umożliwiają transport statków po lądzie. W sumie jest ich pięć, a do tego cztery tradycyjne śluzy.
Statki wycieczkowe i prywatne jednostki przepływają regularnie przez pochylnie, z których najpopularniejsza to Buczyniec. W sezonie żeglugowym 2024 roku przeprawiono tam 3523 jednostki. Najdłuższy rejs, organizowany przez Żeglugę Ostródzko-Elbląską, trwa 4,5 godziny i prowadzi przez wszystkie pochylnie, aż do Elbląga. Kanał cieszy się ogromnym zainteresowaniem.
Miliony na modernizację i bezpieczeństwo
Modernizacja Kanału Elbląskiego odbędzie się etapami, ich łączna wartość to ponad 280 mln zł. Pierwszy etap, planowany na lata 2026-2028, przewiduje umocnienie brzegów kanału na odcinkach między Miłomłynem a Buczyńcem oraz między Miłomłynem a jeziorem Ewingi. Na te prace przeznaczono około 258 mln zł.
Drugi etap, realizowany w latach 2027-2029, obejmie przebudowę obwałowań i budowli wodnych na odcinku Buczyniec-Całuny oraz modernizację jazu Miłomłyn i jazu w Samborowie na rzece Drwęcy. Przewidziano również przenoskę dla kajaków. Koszt tego etapu to około 14 mln zł.
Kolejnym elementem inwestycji jest projekt „Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego”, którego celem jest zagospodarowanie turystyczne terenu pochylni i śluz. Prace, na które przewidziano ponad 10 mln zł, obejmą dostosowanie infrastruktury do zwiedzania, oznakowanie oraz montaż elementów małej architektury.
Rozwój szlaków rowerowych na Mazurach
Równolegle do modernizacji Kanału Elbląskiego powstaje spójna sieć tras rowerowych w regionie. Jednym z kluczowych projektów jest Canal Velo, liczący 94 km szlak prowadzący od Elbląga przez Ostródę, Pasłęk i Iławę. Ma być gotowy do 2027 roku i połączy się z innymi trasami, tworząc kompleksowy system subregionalnych szlaków rowerowych.
Wschodnia część Mazur również korzysta z dynamicznego rozwoju infrastruktury. Powstanie tam 288-kilometrowy szlak rowerowy „Z Bocianem przez EGO”, łączący powiaty ełcki, olecki i gołdapski z trasą Green Velo. Na modernizację 5 kanałów na Wielkich Jeziorach Mazurskich, w tym Nidzki i Sztynorcki, przeznaczono 83 mln zł.
Inwestycje te mają na celu nie tylko przyciągnięcie turystów, ale także poprawę jakości życia mieszkańców oraz wzmocnienie pozycji Warmii i Mazur jako znaczącego regionu turystycznego w Polsce.
źródło: mojemazury.pl