4.3 C
Olsztyn
czwartek, 5 grudnia, 2024
reklama

Kanał Ostródzko-Elbląski zostanie przystosowany do zmian klimatycznych

OstródaKanał Ostródzko-Elbląski zostanie przystosowany do zmian klimatycznych

Wody Polskie przygotowują się do rewitalizacji Kanału Elbląskiego. Planuje się przystosować kanał do zmieniających się warunków klimatycznych.

Prace dostosowane do nowych wyzwań

Jak poinformował Bogusław Pinkiewicz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku w Radiu Olsztyn, obecnie trwają prace nad dokumentacją techniczną oraz oczekiwanie na podpisanie umowy o dofinansowanie projektu.

Historia remontów Kanału Elbląskiego

Kanał Elbląski – perła inżynierii hydrotechnicznej, ostatni kompleksowy remont przeszedł w 2015 roku. Była to pierwsza tak szeroko zakrojona modernizacja od ponad 150 lat. Wówczas przeprowadzono prace mające na celu poprawę warunków żeglugowych, bezpieczeństwa oraz odtworzenie wszystkich mechanizmów, które ucierpiały w wyniku długotrwałej eksploatacji.

Nowa inwestycja na miarę przyszłości

Rewitalizacja Kanału Elbląskiego to inwestycja mająca na celu zapewnienie jego funkcjonowanie w obliczu rosnących wyzwań klimatycznych. Kanał to atrakcja turystyczna i ważny elementem gospodarki wodnej regionu, dlatego wymaga przystosowania do dynamicznie zmieniających się warunków środowiskowych.

Wody Polskie podkreślają, że inwestycja jest kluczowa dla zachowania wartości historycznych i technicznych Kanału Elbląskiego, który od lat przyciąga turystów swoją unikalną konstrukcją i możliwością podróży wodą „pod górę” dzięki systemowi pochylni.

Historia kanału

Kanał Elbląski, znany także jako Kanał Ostródzko-Elbląski, to unikatowe dzieło inżynierii wodnej, którego historia sięga połowy XIX wieku. Kanał został zaprojektowany przez Georga Jacoba Steenke. Otwarto go w 1860 roku jako kluczowy szlak żeglugowy, łączący Elbląg z jeziorami Pojezierza Iławskiego. Jego największą atrakcją i zarazem technologicznym osiągnięciem są pochylnie, które pozwalają pokonywać różnicę wysokości terenu bez konieczności budowy śluz. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom kanał przez lata służył zarówno celom transportowym, jak i turystycznym, a obecnie stanowi nie tylko atrakcję turystyczną, ale również zabytek techniki na skalę europejską.

źródło: Radio Olsztyn

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
ALfred
24 listopada 2024 22:37

A co dokładnie zrobią? Solary i wiatraki to malutko.

Polecane