Lepszy dostęp do kolei w Ełku, wzrost poziomu bezpieczeństwa, poprawa komunikacji w mieście i sprawniejsze podróże na trasie Rail Baltica to planowane efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Projekt za prawie 587 mln zł netto jest współfinansowany z unijnych środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dziś podpisano umowę na projekt i prace budowlane na stacjach w Ełku.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za prawie 587 mln zł netto na przebudowę stacji Ełk, przystanku Ełk Szyba Wschód oraz stacji Ełk Towarowy. Wykonawcą prac projektowych oraz robót budowlanych jest Budimex S.A. Inwestycje w Ełku, to pierwszy etap robót na odcinku Białystok – Ełk, w ramach projektu „Prace na linii E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”.
– Postępujące prace na polskim odcinku międzynarodowej trasy Rail Baltica stanowią ważny impuls, zwiększający możliwości kolei zarówno dla podróżnych, jak i przewoźników towarów. Inwestycja pełni ważną funkcję dla rozwoju nowoczesnego transportu w Polsce, a także jest ważnym elementem poprawiającym skomunikowanie krajów Europy Wschodniej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie wykorzystują środki unijne m.in. z instrumentu CEF Łącząc Europe., a to pozwala na zwiększenie roli kolei w transporcie na korytarzach o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Efektem podpisanej dziś umowy na przebudowę stacji w Ełku będzie lepsza dostępność do kolei, wzrost atrakcyjności podróży pociągiem oraz poprawa konkurencyjności kolei jako transportu najbardziej ekologicznego. Poprawi się również system komunikacji w mieście na styku dróg i torów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pasażerowie zyskają komfort
Wszystkie trzy perony stacji Ełk zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei. Na każdym z peronów będą windy. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie i nagłośnienie ułatwią orientację na stacji. Dla osób niewidzących lub słabowidzących przewidziano ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i jasne świetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Komunikację na stacji poprawi nowe przejście pod torami, które zastąpi obecne obiekty. Dzięki inwestycji dłuższy, szerszy oraz wyższy obiekt zapewni bezpieczny dostęp do kolei nie z jednej lecz obu stron stacji – również mieszkańcom osiedla Zatorze.
Na przystanku Ełk Szyba Wschód zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Perony wyposażone zostaną w wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco i gabloty informacyjne. Przystanek będzie dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście zapewnią schody i pochylnie. Zainstalowany zostanie system informacji głosowej.
Stacja Ełk Towarowy będzie mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym umożliwią nowe urządzenia i systemy przewidziane w lokalnym centrum sterowania w Ełku. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych. Sprawniejsze będą przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi. Wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.
– Cieszę się z podpisania ważnej umowy podczas Europejskiego Roku Kolei. Prace na stacjach Ełk Osobowy i Ełk Towarowy są pierwszym etapem modernizacji trasy Rail Baltica, na odcinku Białystok – Ełk, położonym na korytarzu sieci bazowej Morze Północne-Bałtyk. Modernizacja tego ważnego węzła kolejowego w północno-wschodniej Polsce zwiększy możliwości i potencjał transportu transgranicznego. Podróże koleją oraz przewóz towarów będą szybsze i bezpieczniejsze, dzięki czemu kolej stanie się realną alternatywą dla transportu drogowego. Inwestycja zwiększy komfort podróży, a osoby o ograniczonej sprawności ruchowej uzyskają lepszy dostęp do pociągów. Inwestycja przyczyni się do ekologizacji transportu – powiedział Morten Jensen, Head of Unit, CINEA.
W zakresie inwestycji w Ełku przewidziano m.in. wymianę ok. 45 km torów, sieci trakcyjnej oraz 118 rozjazdów. Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią dwa nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Obiekty zastąpią przejazdy. Przyjęte rozwiązanie znacznie usprawni komunikację w mieście. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk.
Inwestycja planowana jest do końca 2023 r. Przebudowa stacji jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Źródło: PKP PLK
Gratuluję Ełkowi nie posiadania żadnego Forum Rozwoju Ełku w mieście
Po co o tym tutaj piszecie? Ełk to praktycznie przedmieścia Białegostoku.