4.2 C
Olsztyn
środa, 4 grudnia, 2024
reklama

Inteligentny, przystojny i uczuciowy – James nie pojawił się na lotnisku, a Monika straciła 40 tys. zł

WiadomościInteligentny, przystojny i uczuciowy – James nie pojawił się na lotnisku, a...

Monika nie mogła się doczekać spotkania na lotnisku. Od kilku miesięcy korespondowała z Jamesem – mężczyzną, który przedstawił się jako amerykański żołnierz przebywający na misji w Syrii. Ich rozmowy były pełne emocji, a z czasem oboje zaczęli się do siebie zbliżać.

James wydawał się inteligentny, przystojny i zaangażowany uczuciowo. Kiedy wyznał, że nie stać go na bilet lotniczy do Polski, Monika zdecydowała się pomóc. Przelała na wskazane konto 40 tys. zł, licząc, że mężczyzna dzięki temu poczuje się w Polsce swobodnie. Niestety, James nigdy nie pojawił się na lotnisku.

Jak działają oszuści?

Sytuacja Moniki to klasyczny przykład oszustwa na „amerykańskiego żołnierza” – metody często wykorzystywanej przez cyberprzestępców, którzy żerują na emocjach i zaufaniu. Oszuści szukają swoich ofiar w aplikacjach randkowych, portalach społecznościowych, a także w serwisach przeznaczonych dla samotnych osób. Korespondencja szybko nabiera osobistego charakteru, a następnie przestępcy przedstawiają dramatyczne historie o potrzebie finansowego wsparcia, aby wzbudzić współczucie i skłonić do przelania pieniędzy.

Nie przelewaj pieniędzy pod wpływem emocji!

Policja potwierdza, że tego rodzaju oszustwa są coraz bardziej powszechne, a ich ofiarami padają osoby w różnym wieku. Kwoty, jakie są przesyłane, bywają ogromne, co często wiąże się z utratą czujności, a nie z naiwnością ofiar. Mundurowi apelują, aby o takich przypadkach mówić głośno, aby przestrzec innych przed podobnym losem.

Apel do użytkowników portali

W odpowiedzi na rosnące zagrożenie, Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, banki i Policja apelują do osób korzystających z portali randkowych i społecznościowych o szczególną ostrożność. Kluczowe zasady to: nie przelewać pieniędzy na rzekome opłaty manipulacyjne lub koszty przylotu, nie udostępniać dostępu do konta bankowego, a przede wszystkim nie dać się zmanipulować. Jeśli sami zdecydujemy się na przelew pod wpływem emocji, bank nie będzie mógł nam zwrócić straconych środków.

Cyberedukacja jako tarcza obronna

W ramach kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”, organizowanej przez Związek Banków Polskich, Fundację Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa oraz banki i Policję, stworzono cykl filmów edukacyjnych. Popularni artyści i prezenterzy telewizyjni dzielą się w nich wiedzą o bezpiecznym korzystaniu z internetu i uczą, jak unikać pułapek zastawianych przez cyberprzestępców.

Wirtualna przestrzeń to ogromna szansa, ale też pole pełne zagrożeń. Kluczowe jest zachowanie zdrowego rozsądku i edukacja, która pomoże nam korzystać z dobrodziejstw cyfrowej rzeczywistości w sposób odpowiedzialny i świadomy.

źródło: Policja.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane