12 C
Olsztyn
wtorek, 29 października, 2024
reklama

Szybka kolej na Mazury. Rusza inwestycja CPK. Oto jak przebiegnie trasa

WiadomościSzybka kolej na Mazury. Rusza inwestycja CPK. Oto jak przebiegnie trasa

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), Maciej Lasek, zatwierdził wybór wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Wybór ten jest wynikiem długotrwałych prac studialnych, w ramach których przeprowadzono liczne konsultacje społeczne i analizy środowiskowe. Zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszy kwartał 2029 roku.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to strategiczny projekt transportowy w Polsce, który zakłada budowę nowego, ogromnego węzła komunikacyjnego łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Projekt obejmuje rozbudowę sieci kolejowej i drogowej, co ma na celu lepsze skomunikowanie różnych regionów kraju i zwiększenie dostępności transportu. CPK ma stać się kluczowym elementem infrastruktury transportowej Polski, poprawiając przepustowość lotnisk i przyspieszając podróże kolejowe.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Jednym z kluczowych elementów tego ogromnego przedsięwzięcia jest rozwój sieci kolejowej, której częścią będzie nowa linia łącząca Ostrołękę, Łomżę, Pisz i Giżycko. Właśnie zatwierdzony wariant inwestorski W14 dla tej trasy stanowi istotny krok w realizacji Zintegrowanej Sieci Kolejowej, która ma usprawnić transport w regionach, takich jak Warmia i Mazury. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy i turyści będą mogli szybciej i wygodniej podróżować przez malownicze tereny Mazur, co dodatkowo wpłynie na rozwój gospodarczy oraz turystykę regionu.

Najlepszy wybór według mieszkańców

W trakcie opracowywania projektu zorganizowano wiele spotkań informacyjno-konsultacyjnych z mieszkańcami oraz przedstawicielami lokalnych samorządów, na których każdy miał możliwość wyrażenia swojej opinii na temat różnych wariantów, m.in. poprzez wypełnianie ankiet. Wyniki tych konsultacji wskazały, że wariant W14 cieszył się największym poparciem.

Trasa wybranego wariantu o długości ok. 152 kilometrów rozpoczyna się na stacji w Ostrołęce. Nowy odcinek linii nr 29 początkowo przebiega po śladzie obecnej linii kolejowej nr 36 w kierunku wschodnim, a po minięciu stacji Śniadowo skręca na północ, omijając miejscowość Konarzyce od strony wschodniej, aby następnie dotrzeć do istniejącej stacji Łomża.

Dalej, linia kolejowa przecina centrum Łomży, wykorzystując zachowany pas terenu przeznaczony pod budowę linii, a następnie mostem o długości 1 km przechodzi nad doliną Narwi, biegnąc między miejscowościami Piątnica i Czarnocin. Kolejnymi miejscowościami, które linia omija, są Pęza (od wschodu) oraz Mały Płock i Kolno (od zachodu). Następnie, trasa kieruje się na północ, omijając Czerwone, Jeże, Turowo Duże i Borki, po czym w okolicach miejscowości Babrosty łączy się z linią kolejową nr 219 i dociera do stacji Pisz.

Po opuszczeniu stacji Pisz, linia biegnie na północ w śladzie dawnej linii kolejowej Pisz – Orzysz, przecinając stację Orzysz, gdzie łączy się z linią nr 223. Następnie nowa trasa omija od wschodu miejscowości Pianki, jezioro Ublik Mały, Konopki Wielkie oraz Miłki. W końcowym etapie biegnie równolegle do istniejącej linii kolejowej nr 38, kończąc swój bieg na stacji Giżycko.

Szybka kolej na Mazury. Rusza inwestycja CPK. Oto jak przebiegnie trasa pkp Wiadomości, zShowcase

Szybszy transport pasażerski i towarowy

Na linii nr 29 prędkość projektowa wyniesie do 250 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych. Dzięki temu czas przejazdu zostanie znacznie skrócony. Na przykład, podróż na trasie Ostrołęka – Łomża po zakończeniu prac przewidzianych w studium STEŚ będzie trwała około 18 minut. Natomiast po zakończeniu modernizacji na linii z Warszawy/Tłuszcza do Ostrołęki trasa Warszawa – Giżycko zajmie 1:45 godz.

Zatwierdzony wariant inwestorski zostanie uwzględniony w projekcie Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach którego przeprowadzona zostanie ocena układu dalekobieżnych połączeń kolejowych.

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny, fot: Centralny Port Komunikacyjny

reklama

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama

4 KOMENTARZY

4 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Łukasz
5 września 2024 23:17

A zadupie zwane Olsztynem dalej odcięte od świata .

Cleo_Pinda
5 września 2024 15:55

No to kurpsioki będą mogły sobie śmigać do warszafki na zakupy.

Polecane