To będzie wygodne i szybkie połączenie między Mazurami i Podlasiem a Mazowszem, w tym z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Dzięki niemu do sieci kolejowej zostanie włączona Łomża, jedno z największych miast w Polsce pozbawionych obecnie dostępu do pociągów pasażerskich. Z kolei dalekobieżnej zaczną też korzystać mieszkańcy m.in. Pisza, Orzysza i Kolna.
Przetarg dotyczy prac przygotowawczych dla budowy ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment tzw. szprychy nr 3 na północnym wschodzie Polski.
Budowa nowego odcinka linii nr 29 między Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem oznacza duże korzyści dla pasażerów. Skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów łączących centralną Polskę z Podlasiem i Mazurami, zwiększając tym samym jeszcze bardziej potencjał turystyczny tego regionu.
Inwestycje CPK pozwolą uzupełnić braki w sieci kolejowej w Polsce. Łomża to dziś jedno z największych miast w kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 się to zmieni, a czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie 1 godz. 25 minut. W ten sposób zrealizują się cele inwestycji kolejowych CPK takie jak likwidacja wykluczenia komunikacyjnego i poprawa komunikacji w regionach – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Przedmiotem postępowania jest przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika, które zaproponowało cenę 20,1 mln zł netto.
W ramach STEŚ powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.
Po dopełnieniu wszystkich formalności spółka podpisze umowę z wykonawcą, który na przygotowanie kluczowych trzech etapów STEŚ będzie miał 14 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać w sumie 19 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.
Budowa szprychy nr 3 CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci połączeń dalekobieżnych włączone zostaną np. Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz. Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r.
To nie koniec inwestycji CPK w tym regionie. Spółka CPK zobowiązała się też, że dofinansuje prowadzone przez samorządy prace przygotowawcze dla modernizacji poprzecznej lokalnej linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+, który jest realizowany przez PKP PLK.
Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa warmińsko-mazurskiego powstanie ok. 74 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 208 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad 1,2 miliona mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych.
Zakres prac i ich postępy, przyjęte harmonogramy i szczegóły przygotowywanych zadań wraz z m.in. zakładanymi czasami przejazdów i korzyściami dla pasażerów można śledzić na stronie Kolej na Polskę.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Źródło: CPK
Łomża z jednym rondem jest jedmym z najwiekszych miast ? Chyba w swojm powiecie