Olsztyńscy drogowcy podali do wiadomości, że już wkrótce rozpoczną postępowanie przetargowe dotyczące budowy nowego łącznika al. Warszawskiej z obwodnicą miasta. Prace te mają na celu nie tylko ułatwienie ruchu samochodowego, ale i poprawę życia mieszkańców gminy Stawiguda. Inwestycja ta, o szacunkowej wartości około 200 milionów złotych, ma być jedną z największych inicjatyw infrastrukturalnych związanych z Olsztynem w najbliższym czasie.
Planowane działania i ich znaczenie
W ramach projektu, oprócz poszerzenia istniejącego łącznika, przewidziana jest budowa nowych wiaduktów kolejowych nad trasą Olsztyn – Działdowo. Zastąpią one obecny, stosunkowo nowy obiekt. Wprowadzone zostaną również inne znaczące zmiany, w tym budowa nowego ronda (o czym już pisaliśmy) oraz parkingu typu park & ride, co bez wątpienia wpłynie na poprawę dostępności i funkcjonalności lokalnej infrastruktury drogowej.
Procedury i oczekiwania
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie zapowiedział, że postępowanie przetargowe zostanie wszczęte 1 marca, a jego ogłoszenie nastąpi kilka dni później. Cały proces, od przesłania dokumentów do Komisji Europejskiej po podpisanie umowy z wykonawcą, ma zakończyć się do 30 sierpnia bieżącego roku. Realizacja inwestycji przewidywana jest do końca 2026 lub początku 2027 roku, choć termin ten może ulec zmianie w zależności od różnych czynników proceduralnych.
Kontrowersje wokół projektu
Nie brakuje jednak głosów krytycznych wobec planowanej inwestycji. Niektórzy mieszkańcy i użytkownicy lokalnych dróg wyrażają obawy, że nowy łącznik, mimo swoich zalet, przyczyni się do zwiększenia hałasu oraz zachęci do szybszej jazdy, co może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo oraz jakość życia w okolicy. Dyskusje na ten temat są żywe, zwłaszcza w przestrzeni internetowej, gdzie przeważają sceptyczne opinie.
Finansowanie i inne inwestycje
Projekt zostanie sfinansowany z funduszy unijnych, co stanowi ważny element strategii rozwoju infrastruktury drogowej Warmii i Mazur. Nie jest to jedyna duża inwestycja drogowa w regionie – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie prowadzi równocześnie procedury przetargowe na budowę obwodnicy Kętrzyna oraz rozbudowę dróg do portu w Elblągu, co również wskazuje na znaczące nakłady na rozwój infrastruktury drogowej w tym obszarze Polski.
źródło: Gazeta Wyborcza
Argumenty przeciw to typowy „profesjonalizm” Gazety Wyborczej. Hałas i bezpieczeństwo które pogorszą jakość życia w okolicy? Serio? Droga w większości przebiega przez las lub tereny niezamieszkałe. Co do prędkości to jest mnóstwo narzędzi by ją zredukować, w tym zrobi to planowane tam rondo. Ogólnie mieszkańcy Gminy Stawiguda są zachwyceni, a olsztyniacy też powinni być zadowoleni.
Przed tą inwestycją powinna powstać północno – zachodnia obwodnica Olsztyna…. Mówi się coś o kosztach ? Sorry ale tutaj to jest koszt nawet 1/4 całości tamtej inwestycji , ten wjazd w porównaniu do 51 na północy ma doskonałą przepustowość… powinny być priorytety.