-1 C
Olsztyn
piątek, 22 listopada, 2024
reklama

Pojawiły się problemy związane z inwestycją na dworcu Olsztyn Główny. Będzie duże opóźnienie

OlsztynPojawiły się problemy związane z inwestycją na dworcu Olsztyn Główny. Będzie duże...

Olsztyn Główny to jedna z większych inwestycji prowadzonych przez PKP w Polsce, polegająca na budowie nowego dworca oraz modernizacji stacji kolejowej. Prace na placu budowy są w toku, a ich zakończenie przesunięto na początek 2024 roku. Powodów opóźnień jest wiele, w tym trudności związane z usunięciem elementów wykonanych z azbestu oraz koordynacją prac przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu na stacji. Jednak pomimo problemów, inwestycja powstaje, a jej koszt wynosi około 400 milionów złotych.

Nowy budynek dworca

Prace na budowie nowego dworca trwają. Budynek zlokalizowany jest w centrum Olsztyna i zastąpi dotychczasowy obiekt z lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Obecnie trwają prace związane z wykonaniem płyty fundamentowej oraz ścian i słupów przyszłego dworca na poziomie minus 1. Następnie będą postępować prace konstrukcyjne oraz roboty instalacyjne. Jednak ze względu na konieczność wykonania prac dodatkowych, związanych z usunięciem elementów wykonanych z azbestu, nowy dworzec nie zostanie oddany do użytku w tym roku, a zakończenie prac przesunięto na początek 2024 roku.

Stacja kolejowa

Oprócz budowy nowego dworca prowadzona jest również modernizacja stacji Olsztyn Główny. Zakres robót jest o wiele większy niż w przypadku budowy dworca, a koszt inwestycji wynosi około 400 mln złotych. Przebudowane zostaną m.in. perony oraz powstanie zupełnie nowy tunel pod torami, który ułatwi komunikację także w mieście. Obecnie trwają odbiory techniczne m.in. przebudowanego peronu nr 4, 21 torów z 78 rozjazdami, urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej. Oddanie peronu nr 4 do użytku planowane jest na drugą połowę kwietnia.

Kontenery jako tymczasowe rozwiązanie

Do czasu oddania do użytku nowego dworca, pasażerowie muszą korzystać z obiektu kontenerowego, który stanowi tymczasowe rozwiązanie. Jest on wyposażony w niezbędne urządzenia, takie jak kasowniki biletowe czy automaty z napojami. Znajduje się on w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej stacji Olsztyn Główny.

Przyczyny opóźnień w realizacji inwestycji na dworcu Olsztyn Główny

Realizacja inwestycji na dworcu Olsztyn Główny trwa dłużej, niż planowano. Wprowadzona aktualizacja harmonogramu inwestycji wynika z konieczności wykonania dodatkowych prac, takich jak usunięcie elementów wykonanych z azbestu, które zostały odkryte podczas rozbiórki budynku dworca. Dodatkowo konieczna jest koordynacja prac przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu w obrębie stacji.

Perturbacje na rynku budowlanym, spowodowane wybuchem wojny na Ukrainie, również wpłynęły na opóźnienia w realizacji inwestycji. Jednakże te przeszkody nie są jedynymi czynnikami opóźniającymi prace.

W ramach inwestycji na stacji Olsztyn Główny, planowane są m.in. przebudowa peronów oraz budowa nowego tunelu pod torami, który ma sięgać aż do Zatorza. Ten nowy tunel ma ułatwiać komunikację w mieście.

Widoczne są już pierwsze zadaszenia nad peronami, które zostały wcześniej poddane konserwacji. Wymogi wojewódzkiego konserwatora zabytków nakazały pozostawienie tych elementów. Ze względu na mniejszą szerokość peronów niż w przypadku pierwotnych elementów, nie udało się ustawić ich w pierwotnej pozycji. W związku z tym, słupy zadaszenia zostały przekręcone, a wymiary przymocowanego do nich dachu zmniejszone.

Pomysł przekręcenia słupów zadaszenia spotkał się z krytyką, jednak efekty wizualne tego rozwiązania będą musiały ocenić indywidualnie użytkownicy dworca.

Aktualnie, według informacji PKP PLK, czyli spółki odpowiedzialnej za stację, prowadzone są odbiory techniczne m.in. przebudowanego peronu nr 4, 21 torów z 78 rozjazdami, urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej. Planowane jest oddanie peronu nr 4 do użytku w drugiej połowie kwietnia.

źródło: Gazeta Wyborcza

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

6 KOMENTARZY

6 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
ala
4 kwietnia 2023 20:49

Opóźnienie jest z winy nieprzewidzianych trudności, Putina, inflacji itd…. Przy każdej inwestycji to samo. Tłumaczenie kopiuj-wklej.

Grzymowicz odejdź !
4 kwietnia 2023 15:12

A co z dworcem PKS? Co z ZCK?

Polecane