3.6 C
Olsztyn
poniedziałek, 23 grudnia, 2024
reklama

Rosnące wpływy ze strefy płatnego parkowania w Olsztynie – czy możliwe są jeszcze wyższe zyski?

OlsztynRosnące wpływy ze strefy płatnego parkowania w Olsztynie – czy możliwe są...

W Olsztynie system płatnego parkowania przynosi coraz większe dochody, ale analiza wskazuje na możliwości zwiększenia tych wpływów. Łączne przychody ze strefy płatnego parkowania (SPP) w 2023 roku wyniosły 7 168 813 zł, co stanowi wzrost o 100 tys. zł w porównaniu z rokiem 2022. Co więcej, od 2020 roku miasto obserwuje stały, coroczny wzrost wpływów z tego tytułu.

Płatne parkowanie a bezpłatne „klepiska”

W Olsztynie wprowadzono system dwóch podstref płatnego parkowania: zielonej i czerwonej, z różnymi stawkami za postój. W czerwonej podstrefie, która obejmuje obszary o większym natężeniu ruchu, opłata za pierwszą godzinę wynosi 4,5 zł, natomiast w zielonej, gdzie ruch jest mniejszy, wynosi 3 zł. Celem tego rozwiązania jest zachęcenie kierowców do krótszego parkowania i lepszej rotacji pojazdów, co ma umożliwić większą dostępność miejsc parkingowych dla interesantów i klientów. Różnicowanie stawek ma także przyczynić się do równomiernego rozłożenia obciążenia parkingowego w mieście i lepszej organizacji miejskiej przestrzeni.

Optymalizacja użytkowania miejskiej przestrzeni

Mimo rosnących wpływów, w Olsztynie istnieje problem nieuregulowanego statusu tzw. klepisk w Śródmieściu. Miejsca takie jak przy ul. Nowowiejskiego czy na zapleczu ul. 22 Stycznia, służące jako nieoficjalne parkingi, stanowią konkurencję dla płatnych miejsc postojowych. Często zdarza się, że oznakowane, płatne miejsca parkingowe pozostają puste, podczas gdy „dzikie parkingi” są przepełnione.

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie (ZDZiT) zdaje się być świadomy tego problemu i planuje działania mające na celu optymalizację systemu parkowania. Jednym z takich działań jest projekt zagospodarowania parkingu przy ul. Nowowiejskiego. Miasto może bowiem pobierać opłaty tylko za oficjalnie oznakowane miejsca parkingowe. Dodatkowo, na uwagę zasługuje sytuacja związana z planami deweloperów, którzy zamierzają zabudować istniejące parkingi, jak np. przy ul. Mochnackiego.

źródło: Gazeta Wyborcza

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

2 KOMENTARZY

2 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Kierowca
16 stycznia 2024 08:27

Powinno być jak w Niemczech.Postoj max godzinę albo dwie na jednym bilecie.I jakaś część miejsc bez możliwości używania abonamentu to da się w końcu w centrum zaparkować .

Polecane