5.1 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Wraca kolej przez Mazury do Mrągowa i Mikołajek

MrągowoWraca kolej przez Mazury do Mrągowa i Mikołajek

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamierza przebudować tory na trasie Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk i w konsekwencji przywrócić nieczynną obecnie linię kolejową. Trwają przygotowania do przetargu.

Duża inwestycja kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiedziały, że niebawem zamierzają ogłosić przetarg na opracowanie studium wykonalności wraz z elementami dokumentacji projektowej na modernizację linii kolejowej numer 223, czyli biegnącej od Czerwonki, poprzez Mrągowo, Mikołajki, Orzysz, aż do Ełku. To ponad 120 kilometrów przez sam środek Mazur i Krainy Wielkich Jezior.

– Połączenie pasażerskie z Olsztyna do Ełku przez Mrągowo i Mikołajki zwiększy możliwości podróży w województwie warmińsko-mazurskim i ograniczy wykluczenie komunikacyjne w kolejnym regionie. Kolej zapewnia ekologiczne i bezpieczne podróże – przewiduje sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

Wróci kolej przez sam środek Mazur

Kolejarze chcą walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, które dotyka szczególnie mieszkańców mniejszych miejscowości.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują przywrócić po niemal dwóch dekadach połączenia koleją po linii przez sam środek Mazur. Ogłoszenie przetargu na opracowanie studium wykonalności to pierwszy krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Chcemy ułatwić mieszkańcom mniejszych miejscowości sprawny dojazd do szkół i pracy oraz miejsc odpoczynku – wyjaśnia prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.

Studium podstawą do dalszych prac

Studium wykonalności wymaga przeprowadzenia kompleksowej analizy i określenia możliwości technicznych na danym odcinku – a mowa tutaj o ponad 120 kilometrach. Wykonawca w ramach tego zdania będzie musiał przedstawić szczegółowe rozwiązania, zakres koniecznych prac i oszacować koszty tak dużej inwestycji. Analiza ma dotyczyć przewozów pasażerskich przy zakładanej prędkości do 120 km/h i przewozów towarowych.

Opracowany dokument będzie stanowił bazę do dalszych działań: szczegółowego zaplanowania realizacji tego projektu po 2023 roku.

Linia nie działa od 2010 roku

Linia numer 223 jest nieczynna od 2010 roku. Wznowienie ruchu pociągów po tej trasie będzie możliwe po zakończeniu prac.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chcą dać mieszkańcom i turystom dostęp do pociągów pasażerskich z wygodnych i dostosowanych do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się peronów na stacjach i przystankach.

Pociąg regionalny ma dowieźć podróżnych w Mikołajek do Olsztyna w ciągu około 90 minut, z Mrągowa do Olsztyna – około 60 minut, z Ełku do Mikołajek – około 50 minut, a z Mrągowa do Mikołajek – około 75 minut.

Studium wykonalności projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka – Orzysz – Ełk” powinno zostać zrealizowane do drugiej połowy 2025 roku.

Kolejarze zamierzają wystąpić o dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

2 KOMENTARZY

2 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
zic
14 października 2023 11:52

Ale od grudnia Marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin( wcześniej PSL teraz Trzecia Droga)na lini Braniewo- Olsztyn wyremontowanej za grubą, kasę uruchomił od 10 grudnia w weekendy 1-2 pociągi… W dni codzienne 5 pociągów, Zabrał 1 pociąg z lini Olsztyn-Szczytno-Pisz-Ełk. Wydane grube pieniądze na remonty lini do Pisza, do Braniewa a on uruchamia jakieś ogryzki. To powinno być jak kolej aglomeracyjna i pociąg powinien kursować co 1 lub co 2 godziny!!! Od rana do wieczora!! Brzezin niech idzie na nauki do Struzika (też PSL/Trzecia Droga)

Andrzej
5 czerwca 2024 18:04

Nalezy nie glosowac na zadnego posla,senatora,europsla,bo nic nie zrobili,podobnie jak z droga S-16.

Polecane