26 C
Olsztyn
piątek, 21 czerwca, 2024
reklama

Uwaga na fałszywe strony bankowości online: 19-latka straciła 7 tys. zł, próbując sprzedać książkę w internecie

OlsztynUwaga na fałszywe strony bankowości online: 19-latka straciła 7 tys. zł,...

Niemal 7 tys. zł straciła 19-latka, która chciała sprzedać książkę online i padła ofiarą cyberprzestępców. Doświadczenie młodej sprzedawczyni pokazuje, że sprzedaż w sieci nie zawsze jest bezpieczna i często może skutkować stratą naszych oszczędności.

reklama

Do zdarzenia doszło 27 września 2023 roku. Młoda kobieta wystawiła na jednym z portali ogłoszenie o sprzedaży książki. Niemal natychmiast otrzymała wiadomość e-mail z informacją o dokonanym zakupie. Kobieta kliknęła w link, by potwierdzić sprzedaż i otrzymać pieniądze. Została przekierowana na stronę przypominającą witrynę banku, na której wpisała dane do logowania.

Wkrótce otrzymała komunikat o błędnym logowaniu. Po chwili skontaktował się z nią rzekomy przedstawiciel banku, który miał zweryfikować tożsamość i przekazać instrukcje dotyczące odblokowania konta. Namawiał, aby za pośrednictwem aplikacji bankowej zalogować się i autoryzować transakcję kodem BLIK. Mimo początkowych wątpliwości kobieta, pod wpływem nacisków rzekomego bankowca, wykonała zalecane czynności. W efekcie straciła niemal 7 tys. zł.

reklama

Gdy zrozumiała, że padła ofiarą oszustwa, natychmiast zadzwoniła na infolinię banku i zablokowała rachunek. Jednocześnie oszustwo zgłosiła na policję. Zachowana przez pokrzywdzoną korespondencja z oszustem może znacznie pomóc śledczym w złapaniu przestępcy.

Zdarzenie to, jak wiele innych, przypomina jak ważne jest zachowanie ostrożności podczas dokonywania transakcji online. Gdy nieznajoma osoba prosi o przeniesienie rozmowy na inny kanał komunikacji i zalogowanie się na stronie, której link udostępnia – to zawsze powinno wzbudzać nasze podejrzenia. Tak działają oszuści: na początku kontaktują się jako chętni do zakupu, a potem próbują uzyskać dostęp do konta.

Jeśli jednak staniemy się ofiarami, pamiętajmy, żeby jak najszybciej poinformować o tym fakcie odpowiednie służby, w tym: bank, administratora serwisu, na którym wystawialiśmy ogłoszenie oraz oczywiście policję. Każde ślady, jak chociażby zapisy rozmów czy komunikatów od oszusta, mogą okazać się pomocne w ściganiu przestępcy i odzyskaniu utraconych środków.

reklama

źródło: KMP Olsztyn

reklama

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane