17 C
Olsztyn
sobota, 27 lipca, 2024

Maliny chronią ludzi przed chorobami. Przełomowe badania naukowca z Olsztyna

WiadomościMaliny chronią ludzi przed chorobami. Przełomowe badania naukowca z Olsztyna

Maliny, znane i cenione ze względu na ich wyjątkowy, słodki smak, są obecnie jednymi z najpopularniejszych owoców na naszych stołach. Jednak to nie on przyciąga miliony ludzi do tego owocu.

Badania dr Bartosza Fotschkiego z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie potwierdzają, że maliny są pełne przeciwutleniaczy, które pomagają w ochronie organizmu przed wieloma chorobami, w tym nowotworami.

Działanie malin

Maliny są bogatym źródłem bioaktywnych związków, w tym przeciwutleniaczy takich jak cyjanidyny, antocyjany, elagotaniny i kwasy fenolowe. Te naturalne substancje mogą pomóc w ochronie organizmu ludzkiego przed wieloma chorobami zależnymi od diety.

Jak twierdzi naukowiec, związki polifenolowe obecne w malinach nie tylko wykazują silne właściwości przeciwutleniające, ale również odgrywają szereg innych korzystnych ról biologicznych. Są one zdolne do regulacji stanu zapalnego, kontrolowania metabolizmu lipidów, stymulowania syntezy kwasów żółciowych w wątrobie i optymalizowania funkcji mikrobioty jelitowej.

Więcej korzyści

Istnieje sposób na zwiększenie prozdrowotnych korzyści z malin. Dr Fotschka postanowił zbadać, jak można wpłynąć na bakterie przewodu pokarmowego, aby bardziej efektywnie metabolizowały polifenole z malin.

W swoich badaniach naukowiec zdecydował się na połączenie preparatu polifenolowego z malin z prebiotykami, w tym przypadku fruktooligosacharydami, które są rodzajem błonnika wspomagającego rozwój bakterii probiotycznych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania jelit.

Badania dowiodły, że to połączenie zwiększa skuteczność przekształcania polifenoli w związki chemiczne o silniejszym działaniu prozdrowotnym. Proces ten jest związany z rosnącą populacją bakterii zdolnych do metabolizowania polifenoli w układzie pokarmowym oraz wzrostem poziomu metabolitów, które docierają do wątroby. Te metabolity następnie regulują mechanizmy związane z metabolizmem lipidów, stresem oksydacyjnym i stanem zapalnym.

Przyszłość profilaktyki zdrowotnej

Chociaż konieczne są dalsze badania na ludziach, połączenie polifenoli z malin z fruktooligosacharydami może być wartościowym dodatkiem do diety wspierającym profilaktykę zdrowotną. Możemy oczekiwać, że ta mieszanka w przyszłości pojawi się w wielu produktach o potencjale prozdrowotnym.

Badanie było realizowane w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, a wyniki zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie “Food Research International”.

źródło: Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie