W dwóch przetargach na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Barczewem, wpłynęło szesnaście ofert. Planowany odcinek ma długość blisko 30 kilometrów. Proces ten stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia przepustowości ruchu i poprawy warunków bezpieczeństwa dla kierowców na tej kluczowej trasie.
W przypadku odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo, wpłynęło dziewięć ofert. Najniższą cenę, wynoszącą 445,5 milionów złotych, zaproponowało konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal z Warszawy oraz Mosty Łódź. Z drugiej strony, najwyższą ofertę, wynoszącą 767,6 milionów złotych, złożyła firma Unibep Oddział Infrastruktury w Białymstoku.
Dla odcinka Barczewo – Biskupiec wpłynęło siedem ofert. Najtańszą ofertę, wynoszącą 444,7 milionów złotych, przedstawiło konsorcjum firm Kobylarnia z Brzozy i Stecol z Tianjin w Chinach. Najwyższą ofertę, wynoszącą 598,5 milionów złotych, zaproponowała firma Unibep z Bielska Podlaskiego.
Kryteria oceny ofert i terminy realizacji
Oferty na oba odcinki będą oceniane na podstawie cen oraz dodatkowych kryteriów, takich jak gwarancja jakości na poszczególne elementy projektu. Kryteria dla obu odcinków różnią się nieco, z ceną stanowiącą 60% wartości oceny dla odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo, a 55% dla odcinka Barczewo – Biskupiec.
Innowacyjne podejście do infrastruktury drogowej
Jedną z najbardziej interesujących zmian, które pojawiły się w dokumentach przetargowych, jest nacisk na innowacyjność. Te zmiany wynikają z ustawy z 7 października 2022 r., która wprowadza ułatwienia dla obywateli i przedsiębiorców, a także z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. Wśród nowych wymogów, firmy muszą maksymalnie wykorzystać destrukty asfaltowy do budowy nowych nawierzchni i zastosować samowystarczalne oświetlenie węzłów, które wykorzystuje odnawialne źródła energii.
Inwestycje przynoszące poprawę
Projekt obejmuje budowę drogi klasy S na całym odcinku, dostosowanie istniejącej drogi do standardów klasy S, budowę nowych węzłów drogowych oraz przebudowę istniejących. Ponadto, zaplanowano montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt, a także system zarządzania ruchem. Inwestycje te mają na celu poprawę warunków transportowych regionu, skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie atrakcyjności regionu warmińsko-mazurskiego.
Wizja przyszłości dla S16
S16 ma na celu połączenie kluczowych ośrodków północno-wschodniej Polski, stając się najkrótszą trasą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Trasa ta zapewni łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego, a także stanie się głównym kanałem transportowym dla firm działających w regionie. Budowa tych dwóch odcinków to kolejny etap realizacji S16 w regionie warmińsko-mazurskim, co podkreśla znaczenie tej drogi nie tylko dla Polski, ale także dla całej transeuropejskiej sieci transportowej.
źródło: GDDKiA