W poniedziałek 19 czerwca 2023 roku mieszkanka powiatu działdowskiego zgłosiła w jednej z miejscowych jednostek Policji, że padła ofiarą oszustwa. Przez niefortunne wydarzenie kobieta straciła oszczędności z konta bankowego w wysokości prawie 140 tysięcy złotych.
Oszust podszył się pod pracownika banku
Osoba, która skontaktowała się z nią, utrzymywała, że jest pracownikiem banku i poinformowała o próbie wzięcia pożyczki na jej dane. Aby temu zapobiec, ofiara miała przelać swoje pieniądze na kilka kont bankowych, które podał oszust. Nieświadoma, kobieta postąpiła zgodnie z instrukcjami i straciła swoje oszczędności.
Uwaga na podejrzane połączenia
Należy pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z osobami, które utrzymują, że są pracownikami banku, policjantami lub przedstawicielami innych instytucji i informują o potencjalnym oszustwie na koncie bankowym. W sytuacji gdy rzekomy pracownik banku prosi o podanie danych do bankowości elektronicznej, danych kart płatniczych lub zachęca do instalacji dodatkowych aplikacji, najprawdopodobniej mamy do czynienia z oszustem. Nie należy pod żadnym pozorem instalować zasugerowanych aplikacji ani podawać żadnych kodów.
Jak odróżnić prawdziwego pracownika banku od oszusta?
Pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani o instalację aplikacji czy przelanie pieniędzy na wskazane konto. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie, takie jak podanie danych logowania, haseł do konta, kodów transakcyjnych, czy instalacji aplikacji, powinniśmy upewnić się, czy osoba dzwoniąca podając się za pracownika banku, rzeczywiście nim jest. Dobrym zwyczajem jest samodzielne oddzwonienie do banku, aby potwierdzić, czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy nasze konto jest faktycznie zagrożone.
Jeżeli istnieją jakiekolwiek wątpliwości, o każdej sytuacji tego rodzaju należy natychmiast powiadomić policję.
źródło: KPP Działdowo