PKP PLK poinformowało, że zostanie wyremontowany odcinek linii kolejowej Wielbark-Chorzele. Dzięki temu możliwa będzie podróż z województwa warmińsko-mazurskiego do mazowieckiego.
Remonty na kolei
PKP PLK poinformowało o planowanym remoncie odcinka Wielbark-Chorzele. Ma zostać także zmodernizowany odcinek Chorzele-Ostrołęka. Dzięki temu zostaną ponownie połączone takie miejscowości jak Olsztyn, Ełk oraz Ostrołęka.
Jak podano w komunikacie „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały prace remontowe, dzięki którym będzie istniała możliwość przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Wielbark-Chorzele. To pozwoli na uruchomienie składów pomiędzy Szczytnem a Ostrołęką, a w efekcie przywrócenie kolejowego połączenia między województwami.
Po ponad 20 latach wraca połączenie między Ostrołęką a Szczytnem
Jak przekazał prezes zarządu PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel „Dzięki pracom PKP PLK S.A. po ponad 20 latach ponownie udostępnimy całą linię kolejową do pasażerskich przewozów między Ostrołęką a Szczytnem. Remont odcinka Wielbark-Chorzele oraz realizowana obecnie modernizacja linii Chorzele-Ostrołęka przywróci na kolejową mapę połączenie między woj. warmińsko-mazurskim a mazowieckim”.
Jak podkreślił, będzie to istotna trasa na czas przyszłych robót na linii E-75 Rail Baltica. Odcinek Ostrołęka-Szczytno ma zapewniać połączenie do Ełku.
Remont trasy kolejowej
Prace na trasie kolejowej Wielbark-Chorzele mają objąć wymianę podkładów kolejowych na długości prawie 3 kilometrów. Dodatkowo zostanie wyremontowanych 5 mostów i przepustów, a specjalna maszyna ma wyregulować tory na ponad 21 kilometrach linii.
Podróżni będą się mogli udać w podróż z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Obiekty będą wyposażone między innymi w ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED. Przebudowa ma objąć 17 przejazdów kolejowo-drogowych.
Jak zapowiedziały PKP „Po realizacji zadania pociągi pokonają odcinek Wielbark-Chorzele z prędkością do 60 km/h, co zapewni sprawny i płynny przejazd w kierunku m.in. Ostrołęki lub Olsztyna czy Ełku. Przywrócenie przejezdności planuje się z końcem trzeciego kwartału bieżącego roku”.
Planowana jest modernizacja całego odcinka, która obejmie budowę nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark. Pozwoli to na sterowanie z lokalnego centrum i zwiększenie przepustowości odcinka Chorzele-Szymany, a tym samym linii Ostrołęka-Szczytno.
Kolejne remonty na trasie kolejowej
Remont odcinka Wielbark-Chorzele jest kontynuacją prac, które są realizowane przez PLK S.A. Mają one na celu poprawę dostępności mieszkańców regionu do kolei na styku województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Jak podano w komunikacie „PKP PLK przygotowały nowy tor do sprawnych podróży na blisko 60-kilometrowym odcinku Ostrołęka-Chorzele. Gotowe są już perony na stacjach Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele oraz przystankach Nowa Wieś, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka”.
Jak podała spółka, w nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zostały już wybudowane obiekty inżynieryjne, w tym 245-metrowy most kolejowy nad Narwią. Powstało także 6 mniejszych mostów, 14 przepustów oraz 4 przejścia dla małych zwierząt. Jak powiadomiło PKP PLK „W połowie 2023 r., po 22 latach, na linii Ostrołęka-Chorzele będą mogły jeździć pociągi”.
źródło: PAP
W Mikołajkach wznowić należy pociągi. Budowa 16 jest blokowana, a jazda drogą Ukta-Mikolajki to horror. Uczniowie mogliby bezpiecznie jeździć pociągiem do szkół. Ten kto zamknął linie, sam pewnie jeździ luksusowym samochodem i ma gdzieś bezpieczną jazdę innych.
Przecież to jest średniowiecze !