Chcesz wynająć mieszkanie w atrakcyjnej cenie? Szukasz nieruchomości, którą będziesz mógł urządzić według własnego pomysłu? Obawiasz się zawierania umów z nierzetelnymi właścicielami, którzy stale podnoszą odstępne i zabraniają cokolwiek zmieniać w lokalu? Rozważ najem instytucjonalny, czyli wynajem mieszkania od firmy. Dowiedz się, jak wygląda nabór na takie nieruchomości?
Jak wnioskować o najem instytucjonalny?
Nieruchomości przeznaczone na wynajem instytucjonalny są dostępne w ograniczonej ilości. Dlatego wprowadzono specjalną procedurę, podczas której wybiera się lokatorów do mieszkania na wynajem. Toruń to jedno z miejsc, gdzie miała ona ostatnio miejsce. Składa się ona z 4 kroków:
- Wypełnienie wniosku
Aby móc ubiegać się o mieszkanie na najem instytucjonalny, na początku trzeba wypełnić stosowny formularz dostępny na stronie internetowej gminy, stronie MDR lub oficjalnym fanpage’u na Facebooku. Postawienie na cyfrowe rozwiązanie ma na celu ułatwienie starania się o nieruchomość oraz przyspieszenie procesu zbierania i przetwarzania danych.
reklamaJeśli wszystkie rubryki zostaną prawidłowo wypełnione, w przypadku dostępnych aktualnie mieszkań, otrzymasz wiadomość zwrotną – mailowo lub telefonicznie. Wtedy dostarczony zostanie wniosek oraz lista dokumentów potrzebnych do załączenia.
- Dostarczenie dokumentów do urzędu miasta i oczekiwanie na weryfikację
Na poziomie gminnym odbywa się pierwsza weryfikacja. Polega ona na zebraniu dokumentów od zainteresowanych, które poświadczają prawidłowość zadeklarowanych danych we wniosku. Wymagane dokumenty należy złożyć w ciągu 30 dni. Jeśli weryfikacja na tym etapie przebiegnie pomyślnie, zostaniesz poinformowany o przejściu do drugiego etapu naboru, który przeprowadzany jest przez PFRM.
Należy pamiętać, że do urzędu powinny oczywiście trafić tylko te dokumenty, które znajdują zastosowanie w Twojej sytuacji. Pamiętaj, że koperta z nimi musi być bezpiecznie zaklejona, a na niej powinien znaleźć się napis: “dokumenty do naboru Mieszkanie Plus” oraz numer wniosku.
reklama - Uzupełnienie dokumentów potwierdzających zdolność czynszową
Po przejściu do drugiego etapu procedury ubiegania się najem instytucjonalny,
następnym krokiem jest uzupełnienie formularza elektronicznego dotyczącego przychodów i zobowiązań finansowych. PFRM po otrzymaniu odpowiedzi wymaga dostarczenia odpowiednich dokumentów poświadczających podane w formularzu informacje na temat Twojej zdolności czynszowej. Pośród nich znajdują się:- oświadczenie o dochodach i zobowiązaniach – należy w nim określić wysokość kaucji, jaką wpłacisz, podać średni dochód netto wszystkich mieszkańców i wysokość dodatkowych świadczeń oraz wskazać comiesięczne zobowiązania,
- upoważnienia do weryfikacji w BIG InfoMonitor i KRD.
Na tej podstawie PFRM ustali, czy stać Cię na wynajem instytucjonalny.
- Zawarcie umowy
Po pozytywnym przejściu procedury trafisz na Ostateczną Listę Najemców. Następnie pozostanie wybrać mieszkanie i podpisać stosowną umowę wynajmu.
Zakwalifikowanie się do wynajmu instytucjonalnego zajmuje nieco czasu i wymaga dopełnienia sporej liczby formalności. Jednak warto to zrobić, aby móc bezpiecznie mieszkać w godnych warunkach.