Kanał Mioduński, łączący mazurskie jeziora Szymon i Kotek Wielki, został po remoncie oficjalnie oddany wodniakom do użytku – podało w czwartek Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Białymstoku. Przebudowa i umocnienie brzegów kosztowały ponad 36 mln zł.
Prace remontowe na Kanale Mioduńskim trwały blisko dwa lata. Obejmowały przebudowę i umocnienie brzegów na odcinku blisko dwóch kilometrów. Wykonawca realizował je bez zamknięcia szlaku żeglugowego.
Jak przekazała Emilia Stasińska z PGW Wody Polskie w Białymstoku, odbiory prac remontowych zakończyły się w ostatnią środę i kanał został oficjalnie oddany wodniakom do użytku. Prace zrealizowano zgodnie z harmonogramem, tj. od początku sierpnia w 2020 r. do września tego roku. Całkowity koszt remontu wyniósł ponad 36 mln zł.
Kanał Mioduński – łączący jeziora Szymon i Kotek Wielki – jest częścią drogi wodnej Pisz – Węgorzewo na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Od lat był w złym stanie technicznym.
Według Wód Polskich modernizacja dróg wodnych przyczyni się do rozwoju i uatrakcyjnienia regionu, a głównym celem remontów jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom dróg wodnych.
Na Mazurach trwają obecnie prace remontowe na Kanale Szymońskim i Kanale Węgorzewskim oraz rzece Węgorapie. Trwa też postępowanie przetargowe na remont Kanału Giżyckiego. Ponadto Wody Polskie podpisały we wrześniu umowę na remont śluzy i jazu Karwik.
Remont Kanału Mioduńskiego zrealizowano w ramach projektu pn. Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy Guzianka II i remontem śluzy Guzianka I (Etap IIB – przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlakach od Mikołajek do Giżycka).
Szlaki żeglowne Systemu Wielkich Jezior Mazurskich mają łączną długość około 145 km. Poza głównym szlakiem Pisz – Węgorzewo, są to również boczne odnogi tej drogi wodnej: Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie, jezioro Tałty – Ryn, jezioro Kisajno – jezioro Niegocin i jezioro Mamry – Święcajty.
źródło: PAP
Super