Na Pieczewie w Olsztynie zostaną zamontowane rozjazdy tramwajowe. To innowacyjne rozwiązanie, stosowane na świecie rzadko, w Polsce wcale.
Rozjazdy krzyżowe są powszechnie stosowane na kolei. Teraz znajdą zastosowanie przy budowie linii tramwajowych.
– Taka innowacja pojawia się w Polsce po raz pierwszy, a na świecie wciąż można spotkać ją w niewielu miejscach. To jedna z alternatyw możliwa do zastosowania w najbardziej skomplikowanych i rozległych węzłach rozjazdowych, gdzie układ geometryczny torów projektuje się indywidualnie – powiedziała cytowana przez „Gazetę Wyborczą” Otylia Leja, menedżer do spraw konstrukcyjno-technologicznych w KZN Bieżanów, firmie produkującej takie rozjazdy.
Rozjazdy krzyżowe zostaną wykorzystane przy budowie pętli tramwajowej Pieczewo. Firma przygotowała dwie konstrukcje.
– W przypadku projektu pętli Pieczewo, z uwagi na ograniczony obszar, na którym musiał zmieścić się docelowy układ torowy, zamiast kilku rozjazdów pojedynczych i podwójnych przewidziano bardziej kompaktowe rozwiązanie odpowiadające funkcjonalnością powszechnie stosowanym rozjazdom kolejowym – powiedziała Otylia Leja.
Rozjazdy podwójne składają się z dwóch krzyżownic pojedynczych, dwóch podwójnych i czterech zwrotnic.
źródło: Gazeta Wyborcza
Nie stosuje się, gdyż są mega drogie i bardzo awaryjne.
Super, będzie miało się co psuć 😉