Zdrowa ilość stresu potrafi nas motywować i zwiększać produktywność. Jeżeli jednak stres utrzymuje się na dużym poziomie i/lub przez długi czas, zaczyna negatywnie wpływać na nasze zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
Może być szczególnie dotkliwy, jeżeli odczuwamy go w miejscu pracy. W niniejszym artykule znajdziesz informacje na temat tego, dlaczego Polacy stresują się w pracy, i jak temu zapobiegać.
Stres w miejscu pracy – czym jest?
To normalne, że w pracy zawodowej spotkasz się z różnymi wymaganiami i wyzwaniami. Motywują one do działania i rozwoju. Niekorzystne okoliczności w pracy mogą jednak wpłynąć na rozwój stresu zawodowego.
Stres w miejscu pracy to dyskomfort, który pojawia się w efekcie warunków pracy, albo poszczególnych zadań, jakie musimy w niej zrealizować. Stres z kolei powoduje irytację, brak motywacji, zmęczenie, a nawet agresję. Co więcej, zestresowani pracownicy mogą mieć problem z koncentracją i nie radzić sobie z rozwiązywaniem problemów.
Choć pracując, doświadczasz stresu od czasu do czasu, to problem pojawi się wtedy, gdy jego częstotliwość lub ilość będzie utrudniać twoje funkcjonowanie.
Warto podkreślić, że nadmiar stresu wpływa zarówno na pracowników, jak i pracodawcę, ponieważ pracownicy nie mogą efektywnie wykonywać swoich obowiązków.
Co stresuje Polaków?
Według Ogólnopolskiego Badania Stresu w Pracy z 2019 roku, Polaków najbardziej stresuje nadmiar zadań, a więc przeciążenie powierzonymi im w pracy obowiązkami. Jeżeli pracy jest za dużo, pracujący muszą wykonywać swoje obowiązki pod ciągłą presją, podejmować szybkie decyzje oraz wykonywać kilka zadań w tym samym czasie.
Polaków stresuje także brak balansu między życiem prywatnym i pracą. Owocuje on brakiem czasu na życie rodzinne oraz prywatne. W efekcie frustracja pracą może być przenoszona do domowego ogniska, co negatywnie wpływa na personalne relacje pracowników z rodziną i znajomymi. Poczucie równowagi jest kluczowe do prawidłowego wykonywania swoich obowiązków.
Kolejnym czynnikiem, który zdecydowanie zwiększa stres Polaków w pracy, jest niejasny zakres obowiązków. Pracownicy nie wiedzą, co dokładnie jest od nich wymagane.
Innym ważnym czynnikiem, który stresuje rodaków w pracy, jest brak poczucia kontroli.
Stres a wypalenie zawodowe
Wypalenie zawodowe pojawia się najczęściej w wyniku długotrwałego stresu w pracy. Jego efektem może być:
- brak poczucia sensu w pracy,
- utrata nadziei na rozwój,
- niechęć do chodzenia do pracy.
Osoby, które cierpią z powodu wypalenia zawodowego, nie tylko są przygnębione, ale także negatywnie wpływają na jakość całej firmy. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby pracodawcy dbali o dobro pracowników.
Jak poradzić sobie ze stresem w pracy?
Jak wspomnieliśmy, stres w pracy może motywować. Jeżeli jednak czujesz, że jest go za dużo, a negatywne emocje przejmują kontrolę nad twoim zachowaniem, warto się zastanowić, co można zrobić, aby lepiej radzić sobie ze stresem.
Oto kilka wskazówek:
Rozmowa z pracodawcą
Jeżeli uważasz, że masz zbyt dużo obowiązków, lub zakres twojej pracy jest niejasny, być może warto skonsultować to ze swoim pracodawcą. Szczera konwersacja może pomóc ci w lepszym zrozumieniu tego, czego się od ciebie oczekuje, a także pokazać pracodawcy, że potrafisz prowadzić otwartą komunikację.
Medytacja
Medytacja i inne praktyki relaksacyjne mogą pomóc ci zredukować poziom stresu w pracy. Nawet krótkie, jednominutowe ćwiczenie oddechowe, pomoże ci wyrównać puls i obniżyć zdenerwowanie. Może to być jednak pomoc doraźna.
Zwolnienie lekarskie
Od początku 2022 roku, wypalenie zawodowe jest wpisane do katalogu chorób. Choć nie ma jeszcze wytycznych dotyczących tego, czy może być podstawą zwolnienia lekarskiego, warto skonsultować swoje samopoczucie z doktorem pierwszego kontaktu.
Zmiana pracy
Jeżeli praca powoduje u ciebie nieustanny stres, twój pracodawca ignoruje ten problem, a ty nie widzisz żadnych szans na poprawę, być może nadszedł czas na przygotowanie nowego CV. Zmiana pracy może nie tylko pozytywnie wpłynąć na twoje zdrowie, ale także przyczynić się do rozwoju kariery. W pracy, w której masz zbyt dużo stresu, otrzymanie awansu może być bardzo skomplikowane, a nawet niemożliwe. Nie traktuj tego rozwiązania jako dramatycznej ostateczności – to może być początek zupełnie nowej, spokojniejszej kariery.