Dokładnie 49 lat po likwidacji tramwajów w Olsztynie przy ul. Płoskiego położono pierwsze tory tramwajowe. Olsztyński Tramino wyjedzie na trasę w przyszłym roku.
104 lata historii tramwajów w Olsztynie
Olsztyńskie tramwaje zostały zlikwidowane 20 listopada 1965 roku, po 49 latach. Pierwsza linia, która połączyła Dworzec Główny z mostem św. Jana, została uruchomiona w 1907 roku. Druga powstała w 1908 i biegła od obecnej ul. 1 maja do Jakubowa. W 1909 roku zmodyfikowano trasę pierwszej linii, która łączyła most św. Jana z Dworcem Zachodnim. W 1930 roku przedłużono ją do Alei Przyjaciół i zamiast ul. Jagiełły tory poprowadzono ul. Grunwaldzką. Po II Wojnie Światowej uruchomiono linię łączącą Dworzec Główny z Jez. Długim, druga połączyła ratusz ze Stadionem Leśnym. Mimo zawieruchy wojennej, zmian granic i przynależności państwowych, mieszkańcy Olsztyna mogli korzystać z tego środka lokomocji. W latach 60. transport elektryczny był jednak w odwrocie – mieliśmy dostęp do taniej ropy, produkowane były pierwsze jelcze. W 1959 roku zrezygnowano z tramwajów w Słupsku, następnie w Sopocie i Inowrocławiu. Już po likwidacji olsztyńskich przyszedł czas na Wałbrzych, Legnicę, Jelenią Górę i Bielsko Białą. Pomysł na powrót tramwajów do Olsztyna pojawił się już dwa lata po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Oficjalnie projekt tramwajowy rozpoczął się w 2012 roku. Początkowo pierwszy tramwaj miał wyjechać z zajezdni w 2014 roku, jednak z powodu problemów związanych z hiszpańskim wykonawcą FCC realizacja opóźniła się o rok.
20 listopada (czyli dokładnie 49 lat po likwidacji tramwajów) przy ul. Płoskiego położono tory tramwajowe. Zbieżność dat jest symboliczna. Olsztyn jest pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na powrót do tej formy komunikacji zbiorowej. Sieć połączy Jaroty z Dworcem Głównym, śródmieściem i Kortowem. Planowana jest również rozbudowa w kolejnych latach i wybudowanie trakcji m.in. na Zatorzu i Pieczewie.
Olsztyński Tramino
Tramwaje, które trafią do stolicy Warmii, zostały zaprojektowane jako pojazdy trójczłonowe. Każda z sekcji osadzona zostanie na tzw. wózku. Dwa skrajne wózki będą tymi napędowymi. W związku z tym, że tramwaj będzie dwukierunkowy, kabiny motorniczego umieszczono na obu końcach tramwaju. Układ siedzeń dla pasażerów to 2+2 (po dwa miejsca po każdej ze stron).
Produkcja tramwaju Tramino podzielona jest na etapy i odbywa się w trzech wyspecjalizowanych zakładach produkcyjnych. W pierwszym, który znajduje się w Środzie Wielkopolskiej pod Poznaniem, jest przygotowywana skorupa tramwaju, tj. cięte są elementy metalowe, a następnie spawane ze sobą (na tym etapie znajduje się obecnie nasz pierwszy, „olsztyński” egzemplarz – red.). Tak przygotowana skorupa trafia do drugiego zakładu, w którym jest malowana. Po malowaniu przewożona jest do trzeciego zakładu Solaris w Poznaniu, w którym następuje ostateczny montaż. Na tym etapie do skorupy tramwaju przyklejane są zewnętrzne poszycia, montowane są okablowanie, podłoga, siedzenia. Do tego przytwierdzane są wózki jezdne, a także wszystkie pozostałe elementy niezbędne do funkcjonowania tramwaju. Tak złożony egzemplarz, jeszcze przed wyjazdem z montowni, poddawany jest testom, które mają na celu wyeliminowanie wszelkich usterek, jakie mogłyby powstać w procesie produkcji.
W połowie czerwca 2015 roku, jeśli nie będzie opóźnień w budowie infrastruktury w Olsztynie, trafią do nas dwa pierwsze egzemplarze tramwajów. Posłużą one do zdobycia homologacji tramwaju. Uzyskanie dokumentów poprzedza szereg testów, które będą przeprowadzane nocą w Olsztynie. Producent zakłada, że cały proces uzyskania homologacji zakończy się do września 2015 roku i wtedy też planuje dostawę pozostałych 13 tramwajów.
Olsztyn – miasto wyznaczające trendy
Powrót tramwajów to bardzo ważne wydarzenie nie tylko dla Olsztyna. W ubiegłym wieku zlikwidowano sieci tramwajowe w 17 miastach. Teraz metropolie stawiają na rozwój tej formy transportu, ale jedynie Olsztyn zdecydował się na budowę linii tramwajowych od podstaw. W 2015 roku nasze tramwaje będą drugimi po Elblągu w tej części Polski.
KM