Nowy rozkład jazdy – więcej pociągów, krótsze podróże i cichsze składy. PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdzają: już 14 grudnia Giżycko ponownie połączy się z Olsztynem. Modernizacja linii nr 38 to największa inwestycja kolejowa w historii Mazur.
Kolej wraca do Giżycka od strony Olsztyna
Pozostały ostatnie tygodnie do długo wyczekiwanego momentu – powrotu pociągów na modernizowaną trasę Giżycko–Korsze. Od czerwca dojazd do krainy Wielkich Jezior Mazurskich możliwy jest już od strony Ełku, a od 14 grudnia 2025 roku pociągi znów wjadą do Giżycka od strony Olsztyna. Oznacza to, że Mazury ponownie znajdą się na mapie najważniejszych połączeń kolejowych w kraju.
Dzięki inwestycji wartej 1,8 miliarda złotych netto, mieszkańcy i turyści zyskają cztery pary połączeń dalekobieżnych – dwa razy więcej niż dotychczas. Składy PKP Intercity będą kursować m.in. do Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Trójmiasta, Szczecina, Wrocławia i oczywiście Olsztyna.
Modernizacja za miliardy zmienia oblicze Mazur
Prace na linii kolejowej nr 38 (Ełk–Giżycko–Korsze) to obecnie największa inwestycja PLK S.A. w województwie warmińsko-mazurskim. Ich efektem będzie nie tylko lepszy dostęp do kolei, ale też mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko oraz znacznie krótszy czas podróży.
Najszybsze pociągi przyspieszą z 80 do 160 km/h, dzięki czemu trasę z Ełku do Olsztyna pokonają w mniej niż dwie godziny – o około 50 minut szybciej niż przed modernizacją.
– Cieszę się, że Giżycko umacnia się na kolejowej mapie Polski. Modernizacja trasy Ełk – Giżycko – Korsze to ważny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej i poprawie komfortu mieszkańców i gości odwiedzających Mazury – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Co już powstało i co jeszcze przed nami
Na odcinku Ełk–Giżycko prace zbliżają się do końca. Powstały nowe mijanki na przystankach Woszczele i Siedliska, które zwiększą przepustowość trasy. Od czerwca kursują tam pociągi spalinowe, a od września – również elektryczne.
Z kolei na odcinku Giżycko–Korsze roboty postępują szybciej niż zakładał harmonogram. Gotowe są już konstrukcje peronów m.in. w Wilkasach-Niegocinie, Sterławkach Małych i Wielkich, Martianach, Kętrzynie, Nowym Młynie, Linkowie, Tołkinach i Korszach.
Obecnie trwają prace torowe w rejonie stacji Kętrzyn, montaż sieci trakcyjnej oraz instalacja systemów teletechnicznych i sterowania ruchem kolejowym. Wykonawcy kończą też roboty na mostach, wiaduktach i przepustach. Do zmodernizowania pozostaje jeszcze część przejazdów, gdzie pojawią się nowe rogatki i sygnalizacja świetlna.
Zakończenie robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 roku, choć ruch pociągów spalinowych zostanie wznowiony już w grudniu tego roku. Elektryczne składy wyruszą po uzyskaniu dopuszczenia podsystemu „Energia” przez Urząd Transportu Kolejowego.
Kolej napędza rozwój Mazur
Powrót pociągów do Giżycka i elektryfikacja linii nr 38 to nie tylko poprawa komfortu podróży, ale też impuls dla lokalnego rozwoju. Skrócony czas przejazdu, nowoczesne perony, ekologiczne składy i lepsza dostępność komunikacyjna to realna szansa dla turystyki, gospodarki i mieszkańców regionu.
Pierwsze pociągi od strony Olsztyna zatrzymają się na nowych peronach w Giżycku już 14 grudnia. A to dopiero początek kolejowej rewolucji, która potrwa do 2026 roku i sprawi, że Mazury staną się jeszcze bardziej dostępne i atrakcyjne dla podróżnych z całej Polski.
źródło: PKP PLK S.A., fot. UM Giżycko

