Warmia i Mazury przechodzą znaczącą transformację w zakresie infrastruktury kolejowej. Inwestycje realizowane na terenie województwa przynoszą nowe możliwości dla podróżnych i przewozów towarowych. Zmodernizowane stacje i trasy kolejowe stają się wizytówką regionu, zachęcając do korzystania z tego ekologicznego środka transportu.
Ełk – wizytówka międzynarodowego transportu
Ełcki węzeł kolejowy, będący częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica, przeszedł gruntowną modernizację, która całkowicie odmieniła jego funkcjonalność. Na stacji Ełk podróżni korzystają z trzech nowoczesnych peronów, połączonych ponad 100-metrowym przejściem pod torami z windami.
Zainstalowano system dynamicznej informacji pasażerskiej, który dostarcza aktualnych danych o ruchu pociągów. Przebudowa objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód, który zyskał nowe perony. Dla poprawy bezpieczeństwa kierowców zbudowano bezkolizyjne skrzyżowania w strategicznych punktach miasta, takich jak ul. Kolejowa, Suwalska czy Towarowa/Norwida. Powstał również nowy most kolejowy nad rzeką Ełk.
Stacja Ełk Towarowy została zintegrowana z główną stacją, tworząc układ torowy o długości 40 km i 118 rozjazdach. Zarządzanie ruchem pociągów odbywa się z nowoczesnego lokalnego centrum sterowania, obsługiwanego przez pracowników PKP PLK S.A. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 612 mln zł netto, a projekt został dofinansowany z funduszu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Olsztyn Główny – komfort podróżowania w stolicy regionu
Stacja Olsztyn Główny zyskała nową jakość dzięki przebudowie. Cztery zadaszone perony, nowe wyświetlacze, nagłośnienie, gabloty informacyjne oraz ławki to tylko niektóre z udogodnień, które czekają na podróżnych. Przejście podziemne z windami i ruchomymi schodami ułatwia dostęp do peronów, co jest szczególnie ważne dla osób o ograniczonej mobilności.
Modernizacja objęła również tory towarowe, które przystosowano do obsługi cięższych i dłuższych składów. Inwestycja, której koszt wyniósł 423 mln zł netto, jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Kolej w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich
Trwa modernizacja linii kolejowej nr 38, biegnącej przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich. Na trasie Ełk – Giżycko – Korsze budowany jest nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Powstają także nowe, wyższe perony, które poprawią wygodę pasażerów. Do tej pory zmiany widoczne są w Giżycku, Starych Juchach i Kętrzynie.
W ramach inwestycji przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków. Powstaną również bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich. Całkowity koszt robót wynosi 649 mln zł netto na odcinku Ełk – Giżycko oraz 876 mln zł netto na odcinku Giżycko – Korsze. Prace są współfinansowane z Funduszy Europejskich i Krajowego Programu Odbudowy.
Po zakończeniu projektu w 2026 roku pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, co skróci czas podróży z Olsztyna do Ełku o około 50 minut. Pociągi towarowe osiągną prędkość do 120 km/h. W kwietniu zawarto również umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych za 233 mln zł netto, co zapewni zasilanie dla nowej sieci trakcyjnej.
Ostróda – kolej w nowym wydaniu
W Ostródzie trwają intensywne prace związane z modernizacją stacji kolejowej, które mają całkowicie odmienić jej funkcjonalność i wygląd. Budowane są dwa nowe perony, które połączą pasażerów z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta dzięki przejściu podziemnemu wyposażonemu w windy. Te udogodnienia znacząco poprawią dostępność stacji, szczególnie dla osób o ograniczonej mobilności.
W ramach inwestycji wymieniane są również tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz systemy sterowania ruchem kolejowym, co zagwarantuje bezpieczne i sprawne przemieszczanie się pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. Projekt obejmuje także budowę nowoczesnej nastawni oraz wzmocnienie konstrukcji zabytkowego mostu nad rzeką Drwęcą. Modernizacja stacji w Ostródzie jest realizowana przez PKP PLK S.A. za kwotę ponad 250 milionów złotych. Prace są finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy, a ich zakończenie planowane jest na 2026 rok. Dzięki tym zmianom stacja stanie się bardziej przyjazna i funkcjonalna zarówno dla mieszkańców, jak i podróżnych.
źródło: PKP