W trakcie nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia ceny żywności i napojów bezalkoholowych będą wyższe o około 7% w porównaniu z zeszłym rokiem, wynika z analizy opublikowanej przez Bank BNP Paribas. W ciągu ostatniego roku najbardziej wzrosły ceny produktów używanych do pieczenia pieczywa oraz ciast oraz mięsa drobiowego. Nieliczne produkty, których ceny pozostały na tym samym poziomie co w zeszłym roku, to owoce i wieprzowina.
Według analizy Banku BNP Paribas, żywność i napoje bezalkoholowe to jedna z najszybciej rosnących kategorii cenowych. Ich ceny w listopadzie wzrosły o 6,4% w porównaniu z rokiem poprzednim, a w grudniu wzrost może przekroczyć 7%. Inflacja cen żywności jest znacznie wyższa niż inflacja bazowa, która wynosiła w październiku 4,5%.
Ceny domowych wypieków będą wyższe o 5% za 1 kg mąki i o ponad 11% za 1 kg cukru, nabiał o 4-5%, jajka o blisko 10%, pieczywo o podobnej skali, a tłuszcze roślinne, w szczególności olej, wzrosły o ponad 15% w ciągu roku. Ceny warzyw są o ponad 8% droższe w stosunku do zeszłego roku, a owoce są w nielicznej grupie produktów, które tanieją w tym roku – spadek cen wyniósł jednak tylko 0,9%. Mięso wieprzowe jest tańsze o 2%, podczas gdy mięso drobiowe jest o 20% droższe niż przed rokiem. Wzrost cen ryb rok do roku wynosi około 5%, a ceny napojów bezalkoholowych są o ponad 7% wyższe, zaś alkoholi o 3%.
Jak wskazano w analizie, przyczyną wysokiej inflacji cen żywności są czynniki międzynarodowe. Wysoki popyt na zboże i rośliny oleiste wpłynął na ceny detaliczne m.in. mąki, pieczywa, mięsa i jajek, a także wzrost cen pasz. Również wzrost cen cukru na światowych giełdach wpłynął na ceny w sklepach.
Analizując dane, Bank BNP Paribas stwierdza, że obecny wzrost cen żywności jest szczególnie uderzający, ponieważ kupujemy najwięcej żywności w grudniu. Obok prezentów, zakupy żywności i napojów to druga najważniejsza kategoria świątecznych wydatków, stanowiąca przeciętnie ponad 40% wszystkich świątecznych wydatków, co jest wyższe niż w ciągu roku, gdzie wydatki na żywność i napoje stanowią około 30% wszystkich wydatków.
Wysoka inflacja jest jednym z czynników wpływających negatywnie na nastroje polskich konsumentów – wynika z publikacji BNP Paribas. Wskaźniki ufności konsumenckiej opublikowane przez GUS w listopadzie były o około 10 punktów proc. niższe niż latem, mimo że nominalne wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw wzrosły o 8,4% rok do roku w październiku.
źródło: PAP
reklama
W święta ceny żywności i napojów bezalkoholowych wyższe o 7 proc. niż przed rokiem
reklama