Kierowca wykazał się dużą nieodpowiedzialnością, przejeżdżając przez zamykający się przejazd. Utknął pomiędzy szlabanami.
W sam początek majowego weekendu, 1 maja, w sobotę, koło godziny 9:30 na przejeździe kolejowym nieopodal Jonkowa o mało nie doszło do tragedii. Na miejscu interweniowała Straż Ochrony Kolei:
“Zachowanie kierowcy w sobotę 1 maja pod Jonkowem (odcinek Olsztyn Gutkowo – Gamerki Wielkie) to skrajna nieodpowiedzialność i narażanie życia wielu osób: kierowców, pasażerów, podróżujących pociągiem” – mówi rzecznik PKP PLK, Martyn Janduła. – “Włączona sygnalizacja oraz zamknięte rogatki to informacja dla wszystkich użytkowników drogi, że do przejazdu zbliża się pociąg. Zignorowanie tych sygnałów to igranie ze śmiercią. W tym przypadku maszynista pociągu zauważył z odległości kierowcę znajdującego się blisko toru i w bezpiecznej odległości zatrzymał skład oraz powiadomił odpowiednie służby“
Jak przekazuje rzecznik, kierowcy często popełniają błędy na przejazdach kolejowych, które mogą ich kosztować życie:
“99% wszystkich wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, jak pokazują dane, spowodowanych było lekceważeniem przepisów ruchu drogowego oraz zasad bezpieczeństwa. Podstawowe błędy kierowców na przejazdach to ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł zabraniających wjazdu na tory, wjeżdżanie pod opadające rogatki, a nawet omijanie slalomem zamkniętych zapór. Kierowcy lekceważą także zasadę nie wjeżdżania na tory, jeśli nie ma możliwości zjazdu poza przejazd.
Nigdy nie wolno lekceważyć znaków oraz sygnałów ustawionych przed przejazdami ani zasad ruchu drogowego i bezpieczeństwa. Warto natomiast uświadomić sobie, że siły jakie powstają podczas gdy pociąg uderza w samochód osobowy są porównywalne do tych, które powstają gdy auto najeżdża na pustą puszkę po napoju. Aby się zatrzymać, samochód rozpędzony do 120 km/h, potrzebuje około 60-70 metrów. Pociąg jadący z tą sama prędkością zatrzyma się dopiero po ok. kilometrze”
PKP PLK zapewnia, że poważnie podchodzi do działań edukacyjnych w tej kwestii, szczególnie wśród młodych ludzi:
“W ramach licznych działań PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. edukują dzieci, młodzież oraz uświadamiają kursantów i kierowców, że przestrzeganie przepisów i zdrowy rozsądek pozwala na zachowanie bezpieczeństwa. Dla ograniczenia tych działań prowadzimy między innymi kampanie Bezpieczny Przejazd – Szlaban na Ryzyko! Spotykamy się z uczniami, organizujemy pikniki, aktywnie działamy w mediach społecznościowych, organizujemy seminaria dla instruktorów z ośrodków szkolenia kierowców.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały również żółtą naklejką wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe w Polsce. Pomagają one w zgłoszeniu niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach. Na naklejce znajduje się specjalny 9-cyfrowy numer przejazdu, który należy podać dyspozytorowi numeru 112. Pozwala to na szybką reakcję służb i zapobiegnięcie tragedii” – skwitował rzecznik Janduła.
Skrajna nieodpowiedzialność czyli IDIO.. a.