Konsumenci na opakowaniach żywności mogą przeczytać, że np. dany produkt zawiera „Omega-3 dla utrzymania serca w dobrej kondycji”, albo że jest „źródłem magnezu, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym”. Naukowcy pomogą konsumentom w zrozumieniu tego rodzaju wskazówek.
Jak poinformowała w poniedziałek Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie, oświadczenia zdrowotne mają pomagać konsumentom zrozumieć, jaki wpływ na zdrowie ma kupowana przez nich żywność. Badania naukowców z międzynarodowego projektu „Health Claims Unpacked” pokazują jednak, że wielu konsumentów ma wciąż duże problemy z ich zrozumieniem.
Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt PAN zachęcają więc kupujących do udziału w badaniu online, które ma prowadzić do poprawy w komunikacji oświadczeń zdrowotnych.
Jak wskazują eksperci, rośnie liczba świadomych konsumentów szukających zdrowych produktów dla siebie i swoich rodzin. „Jeśli chcemy dobrze się odżywiać i poprawić swoje zdrowie, zrozumienie oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności i napojów jest kluczowe. W świetle prawa UE oświadczenie zdrowotne jest dowolnym oświadczeniem sugerującym, że żywność lub jej określony składnik ma korzystny wpływ na zdrowie, jak np. +cynk pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym+ albo +fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów+”- dodała Kieda.
Wyjaśniła, że oficjalna lista dozwolonych oświadczeń zdrowotnych jest bardzo długa. Producentom żywności i napojów nie trzeba wyjaśniać, jakim wyzwaniem jest prawidłowe stosowanie oświadczeń na opakowaniach. Konsumenci mają jeszcze trudniej, ponieważ oświadczenia zdrowotne często pisane są niezrozumiałym, naukowym językiem. Badania naukowców z University of Reading przeprowadzone w 2019 roku m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji potwierdzają,
że mamy liczne problemy ze zrozumieniem treści oświadczeń zdrowotnych oraz nie ufamy tym komunikatom – wyjaśniła Kieda.
Odpowiedzią na to wyznanie jest inicjatywa „Health Claims Unpacked” finansowana ze środków Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii w obszarze żywności EIT Food. To platforma cyfrowa dostępna w internecie, która ma wspomóc konsumentów w lepszym rozumieniu oświadczeń zdrowotnych.
Strona dostępna jest w 4 językach, a konsumenci z Polski mogą mieć swój wkład w badanie. W ramach interaktywnej zabawy dostępne są zarówno treści edukacyjne jak i proste narzędzia do projektowania opakowań. Wsparcie konsumentów wyrażone poprzez udział w aktywnościach online może w przyszłości pomóc w tworzeniu jaśniejszych komunikatów zdrowotnych na opakowaniach żywności.
Naukowcy zachęcają do udziału w badaniu za pośrednictwem strony: https://www.unpackinghealthclaims.eu/#/pl
W finalnym etapie międzynarodowy zespół naukowy wykorzysta wiedzę zgromadzoną na platformie, aby uruchomić specjalny „Moduł Producenta”, dzięki któremu producenci oraz decydenci będą mogli uzyskać bezpośredni dostęp do informacji o preferencjach konsumentów w zakresie różnych sformułowań i ulepszyć komunikowanie oświadczeń zdrowotnych.
Projekt „Health Claims Unpacked” jest koordynowany przez Uniwersytet w Reading przy wsparciu British Nutrition Foundation, monachijskiej politechniki Technical University of Munich (TUM), platformy internetowej Foodmaestro oraz Instytutu Rozrodu Zwierząt PAN i koncernu spożywczego MASPEX.