Nie wystarczy przygotować idealnie dopasowaną ofertę do potrzeb klienta, by móc cieszyć się zyskami. Nawet najlepiej skomponowana propozycja nie przyniesie efektu, gdy będzie niewidoczna dla odbiorców. Dlatego należy wdrożyć skuteczne pozycjonowanie stron, by móc dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych kontrahentów. Czym jest to działanie i jakie przynosi korzyści?
Czym jest skuteczne pozycjonowanie stron?
Zadaniem tego procesu jest zapewnienie danej witrynie wysokiego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Na czym to polega? Internauta szukając podmiotu, który zaspokoi jego potrzeby, wpisuje pewne frazy kluczowe. Dla przykładu „tanie okulary przeciwsłoneczne”. Wyszukiwarka wskazuje propozycję linków prowadzących do firm sprzedających takie produkty. Celem pozycjonera SEO jest osiągnięcie dla danej strony najwyższej pozycji na tej liście.
Od czego zależy pozycja na liście Google?
Wyszukiwarka wykorzystuje pracę robotów i odpowiednich algorytmów. Tworzą one tzw. page rank, czyli wartościują każdą zaindeksowaną witrynę, przyznając im punkty za wybrane aspekty. Skuteczne pozycjonowanie stron ma miejsce wtedy, kiedy idealnie dostosuje się je do wymogów algorytmu, tak, by przyznał on maksymalną ilość oczek za dany czynnik.
Pozycjoner dba zatem o to, by witryna była przyjazna dla Google i zdobyła pozytywne oceny. Im więcej punktów otrzyma, tym wyższe jej miejsce w wynikach wyszukiwania po frazach kluczowych.
Sztuka pozycjonowania
Walka o wysoką pozycję w wyszukiwarce to wyzwanie dla prawdziwych fachowców. Jak dokładnie funkcjonują algorytmy, wiedzą tylko pracownicy Google. Dlatego każde podejmowanie działanie musi być na bieżąco analizowane pod kątem skuteczności. Jeżeli nie przynosi zamierzonych efektów, należy zmienić strategię. Żeby jednak umieć to dostrzec i móc dobierać efektywniejsze narzędzia, potrzebna jest specjalistyczna wiedza oraz doświadczenie.
Działania on-site i off-site
Punktowane są zarówno czynności dotyczące samej witryny (on-site), jak i podejmowane poza nią (off-site).
On-site
Wśród tych pierwszych chodzi m.in. o optymalizację parametrów technicznych strony, by działała ona płynnie i szybko się ładowała, co Google nagradza dodatkowymi punktami. Istotne jest również właściwe formatowanie wszystkich udostępnionych treści (zadbanie o ich strukturę, unikatowość, usunięcie duplikatów, regularne publikowanie nowych artykułów).
Off-site
W tym przypadku chodzi głównie o budowanie wartościowego systemu poleceń. Im więcej linków do pozycjonowanej strony znajdzie się na zewnętrznych witrynach, tym więcej punktów przyznają algorytmy. Uznają one, że dana strona jest ciekawa, skoro na inne do niej odsyłają. Im wyższe miejsce w rankingu zajmuje witryna, na której udostępniony jest link, tym większa jego wartość. Dobra agencja SEO tworzy szerokie zaplecze atrakcyjnego systemu linkowania, który zapewni punkty w page rank.
Frazy kluczowe
Nie ma skutecznego pozycjonowania stron bez pracy nad odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi. Muszą one znajdować się zarówno w treściach publikowanych na witrynie, jak i w artykułach zewnętrznych (zawierających linkowanie).
Istotne jest ich umiejętne rozmieszczenie i odpowiednie zagęszczenie. Specjaliści SEO pozycjonują najczęściej wpisywane przez internautów frazy. W ich wyborze pomagają profesjonalne narzędzia pozwalające na sprawdzenie popularności danych słów. Nie bez znaczenia jest też doświadczenie i intuicja pozycjonerów, którzy doskonale wiedzą, jakie wyrażenia przełożą się na sukces. Dodatkowo zamieszczane są rzadsze słowa tworzące tzw. długi ogon.
Jakie są korzyści pozycjonowania?
Proces pozycjonowania SEO zapewnia obecność w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu dana witryna jest widoczna dla internautów. Im wyższa jej pozycja w wyświetleniach organicznych (odpowiedź na wpisaną frazę), tym większa szansa, że użytkownik wejdzie na stronę i zapozna się z ofertą.
Internauci najczęściej klikają w trzy pierwsze propozycje linków (największą klikalność ma oczywiście pozycja pierwsza). Pozostałe mają już dużo mniejszą ilość odwiedzin. Miejsce poza pierwszą dziesiątką praktycznie skazuje daną witrynę na niepowodzenie.
Pozycjoner dąży zatem do zdobycia i utrzymania jak najwyższego miejsca w wyszukiwarce. Jakie są tego korzyści? Lepsza widoczność witryny – większy na niej ruch – wzrost sprzedaży. Postaw na skuteczne pozycjonowanie strony, pokonaj konkurencję i zbuduj firmę przynoszącą zyski.
Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl