Ważne decyzje z punktu widzenia finansowego zapadły podczas dzisiejszej (28 października) Rady Miasta. Rajcowie dyskutowali o zmianach stawek podatków oraz przejazdów środkami komunikacji miejskiej w następnym roku.
Finanse Olsztyna odczuwają skutki koronawirusa, ale także rządowych decyzji, m.in. w zakresie regulacji dotyczących podatku od osób fizycznych. W konsekwencji wpływy do budżetu Olsztyna są mniejsze od zakładanych o 41 mln złotych.
– Szacujemy, że w następnym roku osiągnięte dochody mogą być jeszcze niższe, niż w tym roku – mówi prezydent Piotr Grzymowicz. – To oznacza, że przed nami wiele trudnych decyzji. Wszyscy byśmy chcieli, żeby podatki i opłaty lokalne były jak najmniej dolegliwe. Naszym obowiązkiem jest jednak także zapewnienie stabilności funkcjonowania miasta.
Decyzją radnych wprowadzone zostały zmiany w stawkach podatków od nieruchomości i transportu.
Przykładowe podatki od budynków mieszkalnych (za m2) od stycznia wzrosną z 0,79 PLN do 0,85 PLN. To oznacza, że w przypadku 53-metrowego mieszkania będzie trzeba zapłacić rocznie o ok. 4,5 złotego więcej. Podatek od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej będzie wyższy o złotówkę i wyniesie 24 PLN. Dzięki temu do kasy miasta ma wpłynąć ok. 4,35 mln PLN więcej.
W przypadku podatku od środków transportu (dotyczy pojazdów powyżej 3,5 tony), stawki zostały podwyższone o około 4,4 proc. To ma dać wpływ do budżetu Olsztyna wyższy o ok. 330 tys. PLN, niż w 2020 roku.
– Ostatnia zmiana stawek w podatku od środków transportowych miała miejsce w roku 2013 ze skutkiem od 1 stycznia 2014 roku – przypomina dyrektor Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Olsztyna, Czesław Kalinowski. – Nawet po zmianie będziemy mieć jedne z najniższych opłat w kraju.
Od następnego roku – w dwóch etapach – zostaną wprowadzone zmiany dotyczące komunikacji zbiorowej. Dotyczy to zarówno stawek za przejazdy, jak i oferty biletowej. Najważniejsze rozwiązania to:
*** od stycznia 2021
– likwidacja biletu 10-przejazdowego,
– obniżenie ceny biletu rocznego;
*** od marca 2021
– zmiana stawki za bilety krótkookresowe: jednorazowe, 30-, 45- i 90-minutowe, 24-godzinne i trzydobowe (np. bilet jednorazowy będzie kosztować 3,40 PLN oraz 1,70 PLN ulgowy),
Uwaga! Bez zmian pozostają ceny biletów miesięcznych i 30-dniowych.
– Te działania powinny przełożyć się na zwiększenie dochodów – wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Marcin Szwarc. – Dzięki temu będziemy mogli utrzymywać w następnym roku system olsztyńskiej komunikacji miejskiej na stałym, wysokim poziomie zarówno w zakresie siatki połączeń, liczby linii jak i częstotliwości kursowania.
W związku z pandemią koronawirusa oraz związanymi z nią obostrzeniami w tym roku wpływy ze sprzedaży biletów będą o ok. 12 mln złotych niższe, niż zakładane.
Ciekawy jestem ile mln ratusz wydaje rocznie na pensje urzędników? Może tu zacząć szukać oszczędności? Ile rocznie kosztują diety radnych?, itd.
Hej zobaczcie . Nie zaczął od przycięcia sobie pensyjki tylko dokręcenia śruby mieszkańcom.