Jest kolejnym odnowionym fragmentem Olsztyna zwróconym mieszkańcom. Z oddanego właśnie do użytku Parku Podzamcze mogą w pełni korzystać nie tylko piesi, ale i rowerzyści.
Stolica regionu zyskuje coraz więcej przestrzeni sprzyjającej rekreacji. Doskonałymi przykładami są infrastruktura powstała nad brzegami jeziora Ukiel oraz zbudowany od podstaw Park Centralny. To tłumnie odwiedzane miejsca, którymi zachwycają się nie tylko olsztynianie.
– Kolejną lokalizacją jest odnowiony Park Podzamcze. Jego pierwsza część – między kolejowymi mostami a ul. Nowowiejskiego – została zmodernizowana i oddana do użytku nieco ponad trzy lata temu. Teraz olsztynianie zyskali kolejny, pokaźny teren – od Nowowiejskiego wzdłuż Łyny aż do ul. Staszica – precyzują ratuszowi urzędnicy.
Ze zrealizowanych prac cieszą się też rowerzyści, bowiem to teren niezwykle ciekawy turystycznie i rekreacyjnie. Obejmuje bowiem malownicze okolice Zamku Kapituły Warmińskiej i innych olsztyńskich zabytków oraz otacza długi odcinek wijącej się tutaj rzeki Łyny, przez którą przerzucono 3 drewniane kładki prezentujące się zupełnie inaczej niż przed rozpoczęciem prac.
Z punktu widzenia ruchu rowerowego zaszły tu spore pozytywne zmiany. Przede wszystkim rowerzyści otrzymali formalne zezwolenie na jazdę po parku, a pod ich kołami znalazła się odpowiednia nawierzchnia, będąca kompromisem pomiędzy historycznym charakterem Parku a wygodą użytkowania. Użyto w tym celu ciętej kostki kamiennej.
Rowerzyści powinni jednak pamiętać, że na terenie całego parku ustanowiono ciąg pieszo-rowerowy (na co wskazują odpowiednie znaki stojące przy wszystkich wjazdach), zatem są yobowiązani zachowywać bezpieczną prędkość i zawsze ustępować miejsca spacerowiczom. Całkowity zakaz przejazdu obowiązuje z kolei na kładkach nad Łyną, które są zbyt wąskie, aby bezpiecznie pomieścić pieszych i rowerzystów.
Na terenie całego parku ustawiono dziesiątki nowych elementów małej architektury, a wśród nich stojaki rowerowe, o które postulowało środowisko olsztyńskich cyklistów podczas konsultacji społecznych w 2011 r. Nowością spotykaną przy parkowych alejkach są elementy Systemu Informacji Miejskiej (SIM) utrzymane w kolorystyce przyporządkowanej strefie historycznej – tablice z mapą oraz drogowskazy wskazujące orientacyjną odległość w minutach marszu.
– Z perspektywy rozbudowy miejskiej sieci rowerowej jest to istotna realizacja, która ma spore znaczenie dla wzbogacenia rowerowej rekreacji – mówi olsztyński Oficer Rowerowy, Mirosław Arczak. – Powstał tu bowiem fragment łącznika pomiędzy Parkiem Centralnym, Starym Miastem a Lasem Miejskim. Patrząc na to jeszcze ogólniej, jest to cenny odcinek popularnie zwanej “Łynostrady”, która powiedzie tutaj po terenach bardzo znaczących dla atrakcyjności Olsztyna.
Największe zmiany zaszły na terenach wzdłuż Łyny pomiędzy mostem św. Jana a ul. Nowowiejskiego, a także po obu stronach zakola rzeki, na zapleczu ul. Żarskiej i ul. Wyzwolenia.