Na przełomie roku pasażerowie kolei w województwie warmińsko-mazurskim skorzystają z lepszego taboru. Nowy pociąg typu Impuls dostarczy samorządowi województwa firma Newag. Ten sam producent zmodernizuje składy, których właścicielem będzie samorząd województwa pomorskiego, a pociągi obsłużą trasę Gdynia – Elbląg – Olsztyn. W przyszłym roku na tory Warmii i Mazur wyjadą także składy zakupione przez Intercity, dzięki którym wygodniej dojedziemy z Olsztyna do Warszawy i Krakowa.
Nowoczesny pociąg elektryczny
Dwuczłonowy pociąg będzie wyposażony w klimatyzację, bezprzewodowy Internet, gniazdka elektryczne oraz nowoczesne toalety. Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego przeznaczy na jego zakup blisko 13 mln zł. Pociąg będzie miał ponad 100 miejsc siedzących, a jego konstrukcja zapewni możliwość przebudowy do wielkości składu trójczłonowego.
– Będzie to już trzynasty nowoczesny pojazd, który użyczymy regionalnemu przewoźnikowi – mówi marszałek województwa Jacek Protas. – Nowa perspektywa unijna będzie nastawiona na kolej, dlatego liczymy, że uda się znacznie poprawić stan taboru i zmodernizować kilka ważnych dla regionu linii kolejowych. Cieszę się, że nowoczesne pociągi połączą region z Pomorzem. To kolejny przykład partnerskiej współpracy naszych województw.
Zmodernizowane składy zawiozą na Pomorze
W Gdańsku marszałek pomorski podpisał kontrakt na modernizację czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych. To część projektu „Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw”. Pojazdy zostaną dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, a w przedziałach pasażerskich i służbowych zamontowane zostaną nowe, ergonomiczne siedzenia z podłokietnikami. Zmodernizowane EN57 wyposażone będą w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz cyfrowy monitoring wnętrza pojazdu z rejestracją obrazu. Przestrzeń pasażerska, przedziały służbowe i kabina maszynisty będą w całości klimatyzowane. Nowe EN57, taka jest nazwa fabryczna składów, posiadać będą 168 miejsc siedzących, 2 miejsca na wózki i 6 miejsc na rowery.
Szybkie pociągi do Warszawy i Krakowa
Producentem taboru dla Intercity jest konsorcjum firm Stadler i Newag. Pojazdy mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h.Część środków przewoźnik pozyskał z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowe pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku.
red