W ciągu tygodnia z nowej śluzy Guzianka II na Mazurach, która łączy jeziora Guzianka Mała i Bełdany, skorzystało ponad tysiąc jachtów – podał prezes Wód Polskich Przemysław Daca. To jedna z najbardziej uczęszczanych śluz w Europie – dodał. Śluzowanie trwa 8 minut.
Żeglarze korzystają z nowej śluzy od przeszło tygodnia, zaś w piątek dokonano oficjalnego otwarcia obiektu.
Prezes Wód Polskich podkreślał, że przydatność śluzy najdobitniej pokazują statystyki śluzowania – przez tydzień przez nowa śluzę przepłynęło tysiąc jednostek. „To prawdopodobnie najbardziej uczęszczana śluza w Europie” – powiedział Daca. Podkreślił, że Guzianka II jest w pełni zautomatyzowana i monitorowana. „To nowoczesny obiekt, pierwsza zbudowana po II wojnie światowej śluza na Mazurach” – wskazał.
Obecny na otwarciu inwestycji wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda przyznał, że to wyczekiwana przez żeglarzy inwestycja. Dodał, że sam jest żeglarzem i na tę inwestycję czekał 25 lat. „To miejsce było wąskim gardłem na Mazurach. Ponieważ przez tzw. starą śluzę Guzianka przepływały najpierw statki białej floty, osobiście czekałem kiedyś 6 godzin na śluzowanie. Teraz przepustowość w tym miejscu znacznie się zwiększy” – powiedział.
W nowej śluzie w dwóch rzędach może się zmieścić 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Długość śluzy wynosi 50 m, szerokość komory śluzy to 7,5 m, minimalna głębokość to 2 m. Czas śluzowania wynosi 8 minut.
Budowa nowej śluzy Guzianka II rozpoczęła się w październiku 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł – z tego środki UE stanowiły ponad 16 mln zł, środki budżetu państwa – ponad 3 mln zł, a pozostałe pieniądze to wkład własny Wód Polskich.
Tego lata w Guziance będą działały zarówno stara śluza, jak i nowa. Przez tzw. starą śluzę Guzianka przeprawiać się będą statki białej floty, przez nową śluzę – jednostki prywatne. W przyszłości planowany jest remont „starej Guzianki”.
W tym sezonie żeglugowym wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.