3.1 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

Materiał zewnętrznyOrganizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

Czy na realizację zaleceń wydanych w opinii Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej dyrektor może aneksować do organu prowadzącego o przyznanie dodatkowych godzin i w jakim wymiarze.

Odpowiedź:

Tak. Jeśli wymaga tego organizacja szkoły, w tym w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor może wystąpić do organu prowadzącego o zmiany w organizacji, przedstawiając aneks do arkusza organizacji pracy szkoły. (§ 17 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli)

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowią jedną z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły, a godziny przeznaczone na pomoc psychologiczno-pedagogiczną zawarte są w ramowym planie nauczania (tabela).  Dyrektor, planując organizację szkoły określa  w arkuszu organizacji między innymi ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym między innymi  liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno -pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli  (§ 17 ust. 4 pkt 4  rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli). Natomiast na podstawie § 20 ust. 6 rozporządzenia w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wymiar godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom, dyrektor ustala biorąc pod uwagę określoną w arkuszu organizacji przedszkola, szkoły lub placówki odpowiednio liczbę godzin zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia lub liczbę godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli i wychowawców grup wychowawczych. W związku z tym w sytuacji, gdy określona w arkuszu organizacji szkoły liczba godzin jest niewystarczająca np. pojawiły się nowe problemy, zwiększyła się liczba uczniów wymagających wsparcia, dyrektor może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o zmiany w organizacji, przedstawiając proponowane zmiany w formie aneksu do arkusza organizacji. Wymiar godzin ustala dyrektor stosownie do rozpoznanych potrzeb uczniów.

Zapamiętaj

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, organ prowadzący odpowiada za działalność szkoły, w tym za jej finansowanie. Zatwierdzając organizację szkoły organ prowadzący ma wpływ na liczbę godzin z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a tym samym na wysokość środków finansowych przeznaczonych na jej organizację.

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2019.1148 ze zm.) – art. 10 ust. 1, art. 109 ust. 1 pkt 5
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 r. poz. 1591 ze zm.) – § 20 ust. 5 i 6
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2019.502) – § 17 ust. 4 pkt 4

Marzenna Czarnocka
Ekspert Portalu Oświatowego
https://www.portaloswiatowy.pl/

Wpis powstał przy udziale gabinetu psychologicznego w Poznaniu.

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane