Kto się nie rozwija, ten się cofa – to dobrze znane powiedzenie sprawdza się w szczególności w świecie biznesu. Na niezwykle konkurencyjnym rynku firma musi poszukiwać coraz to nowych sposobów, aby zyskać przewagę nad innymi działającymi w jej branży, bez względu na to czy działa w Olsztynie, Gdańsku, Warszawie czy Londynie. Jednym z kluczy do sukcesu jest przemyślana polityka szkoleniowa. Czym dokładnie jest i jak ją stworzyć? Oto najważniejsze informacje.
Polityka szkoleniowa, czyli co?
„Aby szkolenia w firmie przekładały się na realne podnoszenie kwalifikacji pracowników, a co za tym idzie – na jakość obsługi klienta oraz tworzonych produktów – muszą zostać zaplanowane i przeprowadzone w przemyślany sposób.” – mówi Łukasz Dąbrowa z portalu Szkolenia-News.pl. Tu nie ma miejsca na przypadkowe działanie. Trzeba stworzyć odpowiedni plan – taki, który:
- określa krótko- i długofalowe cele polityki szkoleniowej,
- wskazuje ścieżki rozwoju zawodowego każdego pracodawcy,
- określa harmonogram, w zgodzie z którym będą się odbywały szkolenia,
- zakreśla, jakie kursy oraz szkolenia przejdą pracownicy,
- nakreśla budżet szkoleniowy – zarówno ogólny dla firmy, jak i z przeznaczeniem na poszczególnych pracowników.
Właśnie tak prowadzona polityka szkoleniowa pozwala na efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie i wydobywanie pełnego potencjału pracowników.
Jak stworzyć politykę szkoleniową?
Stworzenie optymalnej polityki szkoleniowej wymaga czasu poświęconego na określenie i dogłębną analizę:
- talentów i kompetencji, jakie są potrzebne organizacji, aby mogła się rozwijać,
- umiejętności, jakie są niezbędne pracownikom na każdym stanowisku,
- tego, jakie kwalifikacje musi zdobyć członek zespołu, aby móc poszerzać zakres jego odpowiedzialności.
W oparciu o te informacje można wskazać, jakie zakresy tematyczne powinny obejmować zaplanowane w bliższej i dalszej perspektywie szkolenia oraz kogo na jakie wysłać. Pozwolą one również określić budżet szkoleniowy.
Jak ustalić budżet szkoleniowy?
Na to, jak powinien wyglądać budżet szkoleniowy, wpływa wiele czynników. Kluczowym są oczywiście możliwości finansowe organizacji. Trzeba jednak pamiętać, że inwestycja w rozwój pracowników to klucz do pchnięcia całej organizacji na szersze tory. Warto również pamiętać, by poza określeniem, jaki jest budżet na szkolenia dla całej firmy wskazać, jakie części tej kwoty przypadają na poszczególnych pracowników. To istotne zwłaszcza, jeśli chcesz dać członkom zespołowi możliwość wybrania części kursów i szkoleń, w których będą uczestniczyć.
Szkolenia otwarte czy zamknięte?
Pamiętaj, że polityka szkoleniowa może obejmować zarówno szkolenia otwarte, jak i zamknięte. Te pierwsze dostarczą bardziej ogólnych informacji, ale są mniej kosztowne. Listę tego typu szkoleń znajdziemy w Internecie, m.in. na stronie https://eventis.pl/szkolenia, gdzie zgromadzono kilka tysięcy ofert szkoleń otwartych. Szkolenia i kursy zamknięte – precyzyjnie odpowiadają potrzebom organizacji i są elastycznie dopasowane do specyfiki jej działalności. Mogą się jednak wiązać z wyższą inwestycją, koniecznością przygotowania się, czyli zbadania potrzeb szkoleniowych itp.