Trwają prace budowlane na krajowej “szesnastce” w okolicach Biskupca. W trakcie pracy wykorzystana została innowacyjna metoda, w której ważną rolę odgrywa… styropian.
Po pięciu tygodniach od podpisania umowy zaawansowanie wykonanych robót kształtuje się na poziomie ok. 30%. Zakres wykonywanych prac obejmuje ułożenie warstwy ścieralnej nawierzchni, roboty naprawcze osiadania nasypu oraz roboty wykończeniowe takie jak umocnienie skarp, rowów i pasa dzielącego, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonanie oznakowania. W ramach zadania wykonane zostaną również drogi serwisowe oraz remont starego przebiegu drogi krajowej nr 16.
Podczas naprawy osiadania nasypu zastosowano innowacyjną metodę odciążenia nasypu poprzez użycie polistyrenu piankowego (styropianu). Dzięki temu obniżona zostanie masa własna konstrukcji, co w rezultacie zniweluje proces osiadania. Do prac w tej technologii zostaną użyte bloki ze specjalnego styropianu EPS-200. Z tych bloków ułożone będą cztery warstwy o łącznej wysokości dwóch metrów. Maksymalna szerokość konstrukcji to 33 m, a długość – 53 m. Całkowita objętość zastosowanego styropianu – 2840 m3. Wykonaną konstrukcję przykryje płyta żelbetowa, na której zostanie odbudowana konstrukcja drogi.
Realizowany obecnie kontrakt obejmuje zakończenie przerwanej przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo budowy drogi krajowej nr 16 Biskupiec – Borki Wielkie. Wykonawcą robót jest firma SKANSKA SA, która realizuje zadanie za kwotę 25,3 mln zł. Zakończenie prac przewidziane jest w połowie lipca bieżącego roku.
KM
No i co was tak zaskoczyło?
nie od dziś się stosuje styropian…