0
1.2 C
Olsztyn
wtorek, 16 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Pierwsze testy za tramwajem

OlsztynPierwsze testy za tramwajem

Techniczny tor między zajezdnią a dworcem przejechany. Olsztyńskie Tramino firmy Solaris pierwszy raz w historii samodzielnie ruszyło poza bazę.

reklama

Właśnie mija pół wieku, odkąd ostatni raz po olsztyńskich torach przejechał tramwaj (20 listopada 1965 r.). W przeddzień tej rocznicy pierwszy raz w stolicy regionu wyruszył w trasę nowoczesny, reaktywowany środek transportu. To oznacza, że inwestycja związana m.in. z przywróceniem tramwaju w naszym mieście wielkimi krokami zbliża się ku końcowi.

Była dokładnie 20:47 czwartkowego (19 listopada) wieczoru, gdy z zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej – w asyście policji i wozów technicznych – wyruszył jeden z Tramino Olsztyn (o numerze bocznym 3001). Pojazdy zostały specjalnie zaprojektowane na potrzeby naszego miasta.

reklama

– Przejechał odcinek Dworcowa-Towarowa w obie strony, także mamy za sobą pierwsze testy – tłumaczy Andrzej Karwowski z ratuszowej jednostki, odpowiedzialnej za inwestycję. – Jesteśmy w specyficznej sytuacji, bowiem torowiska wróciły do Olsztyna po 50 latach. Nie było gdzie wcześniej robić testów, także tak naprawdę było to pierwsze zgranie taboru z infrastrukturą.

Pierwszy przejazd tramwaju poprzedziły kursy specjalnego pojazdu – Unimoga – który kontrolował m.in. torowisko. Ale to właśnie techniczne przejazdy tramwaju mają na celu pomóc wyeliminować wszelkie, konstrukcyjne niedoskonałości wybudowanej trasy.

– Inwestycje tramwajowe w naszym kraju najczęściej polegają na przedłużeniu linii lub przebudowie już istniejącej – wyjaśnia Dariusz Długaszek z firmy Solaris, która wybudowała dla nas tramwaje. – W każdym z miast odbywa się przejazd próbny i w każdym występowały kolizje. Trzeba zauważyć, że przy okazji testowego przejazdu bez najmniejszych kłopotów pokonaliśmy ponad kilometr trasy.

Podczas pierwszego kursu, olsztyńskie Tramino jechało nie szybciej, niż 20 km/h. Jak podkreślają specjaliści – poza niewielkimi niedociągnięciami, które są naprawiane na bieżąco, testy wypadły bardzo dobrze.

– Takie jazdy będą się odbywały bardzo często – dodaje Andrzej Karwowski. – Dzięki temu będziemy mogli wszystko dopracować, żeby działało już dla samych pasażerów.

Kolejne dni to szereg następnych testów.

– Będzie m.in. próba rozruchowa, podczas której kilka tramwajów jednocześnie będzie przyspieszać – wyjaśnia Dariusz Długaszek z Solarisa. – To pozwala ustawić odpowiednie zabezpieczenie na podstacjach trakcyjnych. Poza tym będziemy robić próby zdalnego sterowania zwrotnicami albo sygnalizacją świetlną.

Testy i finalne szkolenie motorniczych, którzy będą zapoznawać się zarówno z tramwajami, jak i trasami, to konieczność, by w połowie grudnia zacząć realizację regularnych kursów z pasażerami. Ale olsztynianie pierwszy raz będą mogli wsiąść do tramwaju i przejechać krótki odcinek już 6 grudnia. Wówczas zorganizujemy dzień otwarty w zajezdni MPK.

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Horyzonty Przyszłości: Prognoza Dominacji Technologii i Filamentów w Świecie Druku 3D

Technologia druku 3D dynamicznie przekształca się w pełnoprawny sektor przemysłowy i konsumencki.

Czym są opakowania typu display?

Displaye łączą funkcję ochronną z prezentacyjną.

Metody testowania wytrzymałości i odporności ubrań roboczych

Profesjonalna odzież robocza przechodzi szereg testów, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość.

Okulary przeciwsłoneczne w górach – jak chronić oczy na dużej wysokości?

Silne nasłonecznienie, odbicie promieni słonecznych od śniegu i zwiększone promieniowanie UV stwarzają ryzyko uszkodzeń oczu.
reklama
reklama