7.5 C
Olsztyn
czwartek, 15 maja, 2025
reklama

Rekordowa kara ok. 50 mln zł dla Olsztyńskiej firmy!

WiadomościRekordowa kara ok. 50 mln zł dla Olsztyńskiej firmy!
Google News Obserwuj nas w Google

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę najwyższą w historii karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów – prawie 50 mln zł – podał w czwartek Urząd. Uznał, że spółka wprowadzała konsumentów w błąd co do właściwości swoich produktów.

reklama

Jak wskazał UOKiK w czwartkowym komunikacie, firma Yetico z Olsztyna to producent wyrobów budowlanych, głównie płyt styropianowych, które służą do ocieplania budynków.

W latach 2014-2016 organy nadzoru budowlanego przeprowadzały kontrole, które wykazały, że niektóre wyroby tej firmy mają gorsze właściwości niż deklarował producent. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło czterech rodzajów płyt styropianowych. Podano, że płyty Alfa Fasada i Gamma Passive Fasada miały „niższe poziomy wytrzymałości na rozciąganie prostopadłe do powierzchni czołowych”, niż wynikało z informacji Yetico, przez co mogły być mniej trwałe. Z kolei Aqua EPS-P 120 okazał się mniej odporny niż zapewniał producent na „naprężenie ściskające”, co jest szczególnie ważne dla takich powierzchni jak dachy czy podłogi. Natomiast Beta Fasada miał wyższy współczynnik przewodzenia ciepła, co oznacza szybszą jego utratę – wskazano.

reklama

„Za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych polegających na wprowadzaniu konsumentów w błąd co do parametrów czterech rodzajów płyt styropianowych UOKiK nałożył na Yetico prawie 50 mln zł kary (49 745 460 zł). To najwyższa w historii urzędu sankcja za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów” – czytamy w komunikacie. Dodano, że decyzja nie jest prawomocna, bo Yetico odwołało się do sądu. Po uprawomocnieniu decyzja stanie się „prejudykatem, co ułatwi konsumentom dochodzenie ewentualnych roszczeń w sądach” – wskazał UOKIK.

„Sporadycznie interweniujemy na rynku materiałów budowlanych, który podlega nadzorowi wyspecjalizowanych organów. Wszczęliśmy postępowanie, bo skala wykrytych nieprawidłowości była bardzo duża, a Yetico wprowadzało na rynek kolejne partie o niewłaściwych parametrach” – powiedział, cytowany w komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał.

Dodał, że takie działania uderzały w konsumentów – nieprawdziwe informacje o istotnych parametrach płyt styropianowych mogły narazić osoby, które ocieplały swoje domy, na konkretne straty, np. wysokie rachunki za ogrzewanie czy koszty demontażu wadliwego produktu.

Nieprawdziwe informacje o cechach płyt styropianowych, jak podał UOKiK, znalazły się w sporządzonych przez Yetico deklaracjach właściwości użytkowych. Konsumenci mogli je zobaczyć także m.in. na opakowaniach produktów, na stronie producenta czy w materiałach reklamowych.

Redakcji TKO udało się porozmawiać z osobą związana z firmą Yetico. Według naszego anonimowego informatora nikt celowo nie wprowadzał w błąd. Smaku dodaje sprawie fakt, że na liście, którą publikuje urząd jest wiele innych firm, których próbki były badane i nie spełniają norm, ale tylko Yetico zostało ukarane.

Eksperci UOKiK radzą, by klienci przed kupnem wyrobów budowlanych sprawdzali, czy na produkcie znajduje się oznakowanie CE lub znak budowlany. „Poprzez umieszczenie oznakowania, producent wskazuje, że bierze na siebie odpowiedzialność za zgodność wyrobu budowlanego z deklarowanymi właściwościami użytkowymi” – podkreślili. Powinni też pytać o tzw. deklarację właściwości użytkowych, czyli oświadczenie producenta, że wyrób faktycznie posiada właściwości określone w tym dokumencie. „Producent ma obowiązek zapewnić, aby jej kopia – w formie papierowej albo przesyłana drogą elektroniczną – była dostarczana z każdym udostępnianym wyrobem” – wskazano.

UOKiK zachęca też, by sprawdzać stronę Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, który publikuje wyniki badań próbek wyrobów budowlanych (https://www.gunb.gov.pl/probki), a także Krajowego Wykazu Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych, prowadzonego przez GUNB (https://www.gunb.gov.pl/strona/czesc-2). „Jeśli kupiłeś wadliwy produkt, złóż reklamację u sprzedawcy. Masz na to 2 lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a nawet zwrotu całej wpłaconej kwoty” – przypomniano.

Zostaw opinię pod artykułem

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama

4 KOMENTARZY

Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
4 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Cyfrowa rewolucja w komunikacji głosowej

Rozwiązaniem, które zyskuje na popularności, jest voip telefonia, czyli technologia umożliwiająca prowadzenie rozmów głosowych przez Internet.

Najlepsze marki samochodów: TOP-10

Opierając się na rankingach popularności samochodów, opracowaliśmy własny i zebraliśmy w nim najlepsze marki. 

Co poza wyprawką? Artykuły, które ułatwią codzienność z maluchem

Praktyczny przewodnik po produktach, które mogą się przydać w każdym domu z maluszkiem.

Disc golf — dyscyplina dla każdego

Rozpoczynający się właśnie sezon letni to idealny moment na znalezienie nowego sposobu na aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu.

Villaro wkracza do Lidzbarka Warmińskiego – elegancja i styl jeszcze bliżej Ciebie!

Już 17 maja zapraszamy na otwarcie nowego salonu w Lidzbarku Warmińskim! Znajdziesz nas w M Parku przy ul. Olsztyńskiej 8.

Młodociany kierowca – na co musi zwracać uwagę?

Młodzi kierowcy płacą więcej za OC? Zobacz, jak obniżyć koszty ubezpieczenia!

Weekend w SPA – zadbaj o skórę przed urlopem

W natłoku spraw łatwo zapomnieć o jednym z najważniejszych aspektów - kondycji skóry, która latem narażona jest na intensywne działanie słońca.

Jaka pianka neoprenowa jest odpowiednia do kitesurfingu?

Jednym z kluczowych elementów garderoby każdego kitesurfera jest pianka neoprenowa.

Wiosenne porządki? Zrób miejsce na nowy sezon z BOX self storage!

Co zrobić, gdy w mieszkaniu lub garażu zaczyna brakować przestrzeni na rzeczy sezonowe? Mamy na to rozwiązanie!
reklama
reklama