-0 C
Olsztyn
środa, 25 grudnia, 2024
reklama

Dziewięć samorządów podpisało umowy na dofinansowanie linii autobusowych

OlsztynDziewięć samorządów podpisało umowy na dofinansowanie linii autobusowych

Dziewięć samorządów z Warmii i Mazur podpisało w czwartek umowy na dofinansowanie odtworzenia linii autobusowych. Kwota dotacji z budżetu państwa to prawie 300 tys. zł. Samorządowcy chcą uruchomić 37 nowych linii w regionie.

Podpisujący z przedstawicielami samorządów umowy wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki poinformował, że z funduszu autobusowego dofinansowanych zostanie dziesięć wniosków od dziewięciu organizatorów przewozów.

„Odtworzenie linii autobusowych z punktu widzenia społecznego i dostępności mieszkańców do większych ośrodków jest ważne. Chodzi o łatwiejszy dostęp do centrów gmin i powiatów. Z powodów ekonomicznych w poprzednich latach linie nierentowne były likwidowane. Dziś chcemy te miejsca przywrócić do aktywności społecznej” – podkreślił wojewoda. Wskazał, że to zadanie jest możliwe dzięki współpracy administracji rządowej, samorządowej i przewoźników.

Obecnie odtwarzane trasy połączeń autobusowych mają liczyć w sumie 1200 kilometrów. „Wielu mieszkańców będzie mogło skorzystać z połączeń i dojechać do ośrodka zdrowia, szkoły, na zakupy, wszędzie tam, gdzie tętni życie społeczne” – dodał.

Chojecki ma nadzieję, że kolejne edycje programu będą cieszyć się jeszcze większym zainteresowaniem.

Burmistrz miasta i gminy Lidzbark Welski Maciej Sitarek powiedział, że samorząd złożył wniosek na odtworzenie jednej pilotażowej linii. Ma ona połączyć miasto Lidzbark z Dłutowem i innymi niedużymi miejscowościami. Autobusy będą kursować dwa razy dziennie na trasie liczącej 22 kilometry.

„Czasu było mało, by uruchomić kolejne linie. Zakładamy, że jeśli zainteresowanie mieszkańców będzie duże (…), to od nowego roku samorząd będzie się starał o uruchomienie linii w kolejnych miejscowościach”- podkreślił. Dodał, że będzie to uzupełnienie istniejącej siatki połączeń autobusowych na terenie miasta i gminy.

Wójt Dywit Daniel Zadworny chciałby uruchomić trzy linie w mniej zaludnionych częściach gminy. „W gminie Dywity mamy transport zorganizowany dwutorowo. Miejscowości, które są bliższe Olsztynowi, takie jak Dywity czy Kieźliny, są obsługiwane przez olsztyńską komunikację miejską. Gmina Dywity rozlicza się za połączenia autobusowe z gminą Olsztyn” – wyjaśnił.

Jak dodał, mniejsze miejscowości w północnej części gminy, takie jak Frączki, Tuławki, Bukwałd czy Barkweda, wymagają także zorganizowania transportu autobusowego.

Wskazał, że gmina kupiła 14-osobowe autobusy i w ramach negocjacji chce wyłonić operatora, który w oparciu także o własny tabor będzie dowoził mieszkańców. Dzięki wsparciu rządowemu będzie można łatwiej uruchomić połączenia i je rozliczyć” – dodał wójt.

W czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że od 1 września pojawi się w całej Polsce prawie 1400 linii autobusowych.

Z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dofinansowywane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych niefunkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie. Fundusz ma przywrócić połączenia autobusowe, które zostały zlikwidowane z powodu deficytu, kiedy przychody z biletów były niższe niż koszty utrzymywania tych linii.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane