PKP S.A. i PKP PLK S.A. podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca i modernizację peronów stacji Olsztyn Główny. Zgodnie z harmonogramem cała inwestycja może być gotowa w 2022 roku.
Przedstawiciele obu kolejowych spółek podkreślali w poniedziałek na konferencji prasowej w Olsztynie, że wybór projektanta budowy nowego gmachu dworca i przebudowy stacji to istotny krok dla realizacji tej inwestycji. Jak mówili, liczą, że kolejne etapy będą przebiegały zgodnie z harmonogramem i wszystko uda się przeprowadzić w szybkim tempie.
Koszt wykonania projektu sięga ponad 7,7 mln zł. Szacunkowa wartość planowanej budowy dworca to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji – ok. 100 mln zł. Dzięki skorelowaniu działań kolejowych spółek pasażerowie mają w tym samym czasie odczuć poprawę komfortu korzystania z nowego budynku dworca, zmodernizowanych peronów oraz przejść umożliwiających dojście do stacji i poruszanie się po niej.
„Myślimy, że w ciągu roku projekt powstanie z pozwoleniem na budowę, a całość inwestycji zamkniemy w 2022 roku – powiedział członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz.
Jak podkreślał, będzie to nowoczesny dworzec, w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej czy podróżnych z dziećmi lub dużym bagażem. Zgodnie z planami ma być to budynek dwupiętrowy, składający się z trzech kondygnacji.
PKP S.A. zakładają, że na nowym dworcu znajdą się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, toalety i pomieszczenia, w których będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie będzie mniejsza niż w starym budynku dworcowym.
Według Antonowicza będzie to jedna najważniejszych spośród prawie 200 dworcowych inwestycji w kraju i jeden z sześciu dworców, które zostaną zmodernizowane w najbliższych latach w woj. warmińsko-mazurskim.
Jak mówił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel, w ramach modernizacji infrastruktury stacji zaplanowano m.in. przebudowę wszystkich czterech peronów, a także torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem.
Jednym z celów inwestycji ma być również zapewnienie dostępu na perony od strony olsztyńskiego osiedla Zatorze. Na etapie projektowana zostanie wybrany jeden z dwóch wariantów – budowa kładki lub nowego przejścia pod torami, spełniającego aktualnie obowiązujące normy i przepisy.
„Bez względu na wybrany wariant Zatorze będzie połączone z dworcem. To jest istotny element, który był w Olsztynie od wielu lat tematem dyskusji” – podkreślił Merchel.
W poniedziałkowej konferencji w Olsztynie uczestniczyli warmińsko-mazurscy parlamentarzyści i wojewoda Artur Chojecki, którzy podkreślali, że wyburzenie starego, przypominającego „ruderę”, budynku dworcowego z czasów PRL i budowa w tym miejscu nowoczesnego obiektu znacznie poprawi komfort podróżnych.
„Cieszę się, że projekt, który od dzisiaj ma szansę być realizowany, ma duży potencjał do tego, aby sprawić, żeby olsztyński dworzec stał się wizytówką naszego miasta i regionu” – mówił Chojecki.
Przez kilka ostatnich lat trzy lokalne stowarzyszenia bezskutecznie zabiegały o to, żeby cały dworcowy kompleks został wpisany do rejestru zabytków. Wojewódzki konserwator zabytków uznał, że nie jest to uzasadnione, a na ochronę zasługuje jedynie kilka drobnych elementów, m.in. wiaty peronowe. Do decyzji konserwatora o niewpisywaniu kompleksu dworcowego do rejestru zabytków przychyliło się w ostatnim czasie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – podczas planowanej budowy dworca i modernizacji stacji – mają być natomiast zachowane zabytkowe elementy – mozaika wewnątrz budynku i przestrzenny napis „dworzec kolejowy” na zewnątrz, a także odnowione zostaną zabytkowe wiaty na peronach.
I znowu będzie burdel przy dworcu przez kolejne kilka lat.
Ja wbiję pierwszą łopatę, ja!