2.4 C
Olsztyn
czwartek, 26 grudnia, 2024
reklama

Biznes w obronie ekspresowej szesnastki

WiadomościBiznes w obronie ekspresowej szesnastki

Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych na Warmii i Mazurach wciąż pozostaje kością niezgody. Głosy za rozbudową drogi ekspresowej S16 i przeciwko niej mnożą się w trwającej od dłuższego czasu dyskusji. Największym przegranym może być w tej kłótni nasz region.

Rozbudowa głównej arterii komunikacyjnej województwa jest tematem równie ważnym, jak gorącym i rodzącym spory – zresztą nie od dziś. Rozdział pod nazwą „krajowa szesnastka” liczy sobie już kilkanaście lat. Od takiego czasu politycy, lokalni działacze, władze samorządowe zabiegały o jej rozbudowę, a sama inwestycja jest wpisana do strategii rozwoju woj. warmińsko-mazurskiego. Ale nie wszyscy patrzą na nią przychylnym okiem.

Samorządy protestują, samorządy popierają

Przebieg drogi S16 na odcinku Mrągowo-Ełk przybierał już rozmaite kształty i formy. W planach brane pod uwagę były różne warianty poprowadzenia tej trasy – a było ich kilkadziesiąt. Drogowcom udało się jednak zawęzić je do trzech koncepcji. Jeszcze w tym roku planowane jest przedstawienie wybranego spośród nich wariantu do opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie, która wyda decyzję środowiskową.

Jednak już wyselekcjonowane przez regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad propozycje wzbudzają wiele emocji nie tylko wśród samych mieszkańców mazurskich miast, lecz także ich włodarzy. Przeciwko nim – w przedstawionym przez drogowców kształcie – opowiedziały się np. Ryn, Mikołajki i Mrągowo. Z kolei zyskały one jednomyślną aprobatę ełckiej rady miejskiej.

Poparcie dla inwestycji wyraził także sejmik województwa warmińsko-mazurskiego. Podkreślono zarazem, że rozbudowa ma uwzględnić głosy samorządowców oraz istotne czynniki, m.in. ekonomiczne, i wpisywać się w strategię rozwoju regionu.

Drogowcy zabierają głos

W dyskusji nad szesnastką nie zabrakło głosu samych drogowców. W odpowiedzi na rosnącą temperaturę komentarzy oraz coraz bardziej wymyślne dywagacje pojawiające się w mediach olsztyńska GDDKiA wydała specjalne oświadczenie prezentujące jej stanowisko. Zgodnie z nim rozbudowa S16 jest priorytetowa zarówno w perspektywie przyszłości komunikacyjnej regionu, jak i jego wizji gospodarczej. – Przy braku S16 rosnący ruch, zwłaszcza turystyczny w okresie letnim, może doprowadzić w najbliższym czasie do wyczerpania przepustowości istniejących dróg. Wzrost ruchu jest nieunikniony, problem komunikacyjny regionu będzie narastał, w rezultacie cel gospodarczy regionu, czyli przyciągnięcie jak największej liczby turystów, może zostać zaprzepaszczony z powodu braku dostępności komunikacyjnej – czytamy w oświadczeniu.

Biznes w obronie szesnastki

W podobnym tonie wypowiada się na temat inwestycji Zarząd Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu. Niezależna, apolityczna organizacja działa już od lata 90. i została powołana nie tylko po to, aby integrować lokalny biznes, lecz także przeciwdziałać gospodarczej stagnacji i wspomagać rozwój regionu na tym polu, również współpracując z przedstawicielami władz lokalnych i krajowych.

Członkowie WMKB nie mogli więc milczeć, widząc gorącą dyskusję wokół rozbudowy głównego szlaku komunikacyjnego w regionie. – W celu przyspieszenia rozwoju gospodarczego i podniesienia poziomu życia mieszkańców Polski Północno-Wschodniej niezbędny jest rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej i morskiej – czytamy w specjalnym oświadczeniu, prezentującym stanowisko Warmińsko-Mazurskiego Klubu Biznesu ws. budowy drogi ekspresowej S16. – Ostatnie lata na Warmii i Mazurach to dynamiczny rozwój kolei, dróg ekspresowych (…), uruchomienie lotniska w Szymanach, rozpoczęcie budowy kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną, budowy Via Baltica (…), Rail Baltica, obwodnicy Olsztyna. Te inwestycje tworzą podstawy dobrego skomunikowania naszego regionu z resztą Polski i Europy.

Jak punktuje Zarząd WMKB, głównymi „ośrodkami wzrostu” w naszym regionie są obecnie Elbląg, Olsztyn i Ełk. Każde z nich dynamicznie rozwijające się, jednak w ramach odmiennych ścieżkach rozwojowych. – Dopełnieniem, wręcz klamrą spinającą te ośrodki, musi być droga S16 – podkreślają przedsiębiorcy. – Jej modernizacja i dostosowanie do parametrów drogi ekspresowej jest niezwykle istotnym projektem z perspektywy rozwoju biznesu na Warmii i Mazurach.

Biznesmeni zwracają uwagę w oświadczeniu na jeszcze jeden ważny aspekt modernizacji szesnastki, jakim jest kompleksowy rozwój zintegrowanego regionu w obszarze różnych gałęzi gospodarki, tj. rolnictwa, przemysłu, usług, budownictwa i turystyki.

My tu jesteśmy najważniejsi

O zaniepokojeniu głosami blokującymi inwestycję mówi w mediach sam prezes klubu Marcin Burza. Podnosi on w swoich wypowiedziach sprawy poruszone w otwartym liście klubu, który trafił do władz województwa, miasta i powiatu, do posłów i senatorów z naszego regionu oraz lokalnych mediów – to swoisty apel do wszystkich zaangażowanych środowisk o jak najszybszą modernizację S16.

Sam prezes Marcin Burza przekonuje o potrzebie realizacji inwestycji. Jako gość audycji radiowej poświęconej przedsięwzięciu podkreśla, że rozumie obawy lokalnych mieszkańców i przedsiębiorców dotyczące budowy nowej drogi, ale podkreśla też jej strategiczne znaczenie. – Musimy patrzeć na to z perspektywy zrównoważonego rozwoju – zaznacza na antenie Radia Olsztyn prezes Burza. – Musimy patrzeć na własny rozwój, na własne prowadzenie biznesu, na własną jakość życia. My tu jesteśmy najważniejsi – mieszkańcy Warmii i Mazur.

Więcej:

PiS: już 17 samorządów poparło budowę drogi S16

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

2 KOMENTARZY

2 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
jonasz
8 sierpnia 2019 16:25

ta droga musi powstac, jest bardzo wazna dla mieszkancow warmii i mazur, ale i nie tylko

Polecane